Programma woensdag 19 maart 2008

Jeroen van der Wel (viool)

Johann Sebastian Bach (1685-1750)
Adagio en Fuga (Allegro) uit Sonate voor Viool Solo nr. 1 in g-klein, BWV 1001

Jeroen van der Wel (1987)
Niemandsland

Johann Sebastian Bach
Preludio uit Partita voor Viool Solo nr. 3 in E-groot, BWV 1006

Eugène Ysaÿe (1858-1931)
Obsession uit Sonate voor Viool Solo nr. 2 opus 27

Willem Pijper (1894-1947)
Veloce uit de Sonate voor Viool Solo

Nicolò Paganini (1782-1840)
Caprice nr. 21

Jeroen van der Wel werd geboren in Den Haag in 1987 en begon zijn vioollessen aan de Amstelveense Muziekschool bij Anneke Schilt. Van 1997 tot 2004 studeerde hij bij Coosje Wijzenbeek en Herman Krebbers. Sinds 2004 studeert hij bij Vera Beths aan het Koninklijk Conservatorium van Den Haag. Deze studie werd in september 2007 onderbroken voor een semester aan het Conservatoire National Supérieur de Musique in Parijs bij Roland Daugareil.

Zowel in 2000 als in 2002 won Jeroen de eerste prijs tijdens de Iordens viooldagen in Den Haag. In 2001 was hij prijswinnaar tijdens de Nationale Finale van het Prinses Christina Concours. In augustus 2001 won hij vervolgens een prijs in het Internationale Wettbewerb für Violine van de Kulturstiftung Hohenlohe (Kloster Schöntal, Duitsland). In februari 2003 won Jeroen het Davina van Wely Concours in Den Haag. In Juli 2005 ging hij naar de beroemde Accademia Musicale Chigiana in Siena, om masterclasses te volgen bij Giuliano Carmignola. Hij werd uitgekozen om op het eindconcert te spelen en voor zijn presentatie op dit concert kreeg hij het 'Diploma of Merit'. In mei 2007 won Jeroen in Amsterdam de Hoofdprijs ‘Etiennette Alvares Correa' in het 21ste Nationaal Vioolconcours, beter bekend als het Oskar Back Concours. Op 8 maart 2008 won hij de tweede prijs op het Helen Dowling Vioolconcours in Utrecht.

Jeroen trad in de afgelopen jaren op als solist met het Frysk Jeugdorkest, het Rotterdams Jeugd Symphonie Orkest, het Mendelssohn Kamerorkest, het Rotterdams Philharmonisch Kamerorkest, het Rotterdams Philharmonisch Orkest, het Zürcher Kammer Orchester, het Concertgebouw Kamerorkest en the Bombay Philharmonic Chamber Orchestra.