Programma woensdag 16 juli 2008

Georg Muffat (1652-1704)
Toccata XII in B

Johann Pachelbel (1653-1706)
Aria Sebaldina (8 Variationen)

Johann Sebastian Bach (1685-1750)
Passacaglia c-Moll (BWV 582)

Bert Matter (1937)
Partita über: Wie schön leuchtet der Morgenstern

Zxolt Gárdonyi (1946)
Hommage à Marcel Dupré

Karl Maureen behoort tot een van de meest veelzijdige organisten van zijn generatie. Hij houdt zich bezig met de interpretatie van oude muziek, met die uit de symfonische literatuur van de romantiek en met werken uit de hedendaagse orgelliteratuur.

Zijn artistieke ervaring leidde - eerst als leerling van Karl Richter, daarna bij grote pleitbezorgers van verschillende stijlperioden: Flor Peeters, Gaston Litaize, Piet Kee en Ferdinando Tagliavini - tot het uitvoeren van alle orgelwerken van Bach en later van Mozart, Mendelssohn-Bartholdy, Liszt, Franck, Widor en Hindemith en de belangrijkste orgelwerken van Reger, Vierne en Messiaen. Meerdere componisten hebben speciaal voor hem werken gecomponeerd. Zijn orgelspel is door talrijke omroepen uitgezonden en vastgelegd op meerdere cd's.

Karl Maureen is emeritus hoogleraar orgelliteratuur. Hij was het hoofd van de afdeling orgel en kerkmuziek aan het College of Music in Augsburg en heeft een groot aantal befaamde organisten voortgebracht. Hij heeft vele Masterclasses en seminars geleid. Zijn kennis van de verschillende Europese orgelstijlen maken hem orgeldeskundige voor het aartsbisdom München en Freising. Ook hield hij vele lezingen en schreef hij artikelen in vakbladen. Als Titulaer-organist in de Herz-Jesu-Kirche in München staat hij in verbinding met de liturgische praktijk.

Karl Maureen werd voor grote muzikale evenementen uitgenodigd: Prager Frühling, Wiener Festwochen, Flandern Festival, Europäische Wochen Passau, Musiksommer zwischen Inn und Salzach, Innsbruck, Venedig, Ferrara, Bologna, Mailand, Neapel, Bergen (N), Lund, Rouen, Lahti, Palma de Mallorca, Arona, Brügge, Zaragoza, Haarlem, Krakau, Tihany, Sibiu e.a. Hij was jurylid bij internationale orgelwedstrijden in België, Nederland, Oostenrijk en Duitsland.
Zie voor meer informatie: www.karl-maureen.de