Programma woensdag 20 augustus 2008

Tobias Horn (Duitsland), orgel

J.S. Bach (1685-1750)
Fantasia super: Komm heiliger Geist, Herre Gott
Aus der "Leipziger Originalhandschrift" (BWV 651)

C. Ph. E. Bach (1717-1788)
Sonata F-Dur Wq 70/3,H 84
- Allegro
- Largo
- Allegro

F. Mendelssohn Barholdy (1809-1847)
Sonate D-Dur op. 65 Nr. 5
- Andante
- Andante con moto
- Allegro maestoso

J.S. Bach
Choralbearbeitung "Schmücke dich, o liebe Seele"
Aus der "Leipziger Originalhandschrift" (BWV 654)

Präludium und Fuge e-moll (BWV 548)

Tobias Horn is winnaar van diverse internationale competities: 1e prijs voor interpretatie en een aanvullende bijzondere prijs van de internationale pers jury voorgezeten door de "Frankfurter Allgemeine Zeitung" voor de beste Bach vertolking op het internationale orgelconcours "L'Europe et l ' Orgue "in Maastricht, Luik en Aken", Concours International de l'orgue Suisse 2000 "en anderen.

Van 1992 tot 1999 studeerde hij orgel en kerkmuziek (Kirchenmusik A) aan de Staatliche Hochschule für Musik und Darstellende Kunst Stuttgart bij Ludger Lohmann (orgel) en Jon Laukvik (klavecimbel). Hij vervolgde zijn studie in de Franse Barok en Romantiek Organ Music bij Jean Boyer (Lyon/Lille) en Ben van Oosten (Den Haag/Rotterdam).

Tobias Horn concerteert regelmatig op internationaal festivals voor orgel (Neurenberg, Maastricht, Festival Suisse de l'orgue enz.) en speelde op de grote Europese orgels (o.a. Kathedralen in Straatsburg, Wenen, Aken, Antwerpen, Haarlem, Bergen).

Als dirigent voert Tobias Horn de grote oratoria uit zoals de Mattheus en de Johannes Passion, het Weihnachtsoratorium van Bach; Grote Mis in c-klein en Requiem van Mozart, Der Schöpfung van Haydn, Requiem van Verdi, Faure, Durufle, en Les Béatitudes door Franck, alsmede verschillende Bach Cantates en orkestrale werken van Bach, Mozart, Poulenc en Debussy.

Momenteel bestrijken zijn muzikale activiteiten een breed terrein. Internationale optredens tot uitvoeringen van kerkmuziek met amateurs. Tobias Horn treeds op als concert organist, begeleider, dirigent van de Kantorei der Karlsruhe Ludwigsburg en Besigheimer Kantorei, Organ Expert (tot 2007) en cantor/muziek directeur van de Protestantse Kerk van Wuerttemberg en pedagoog (2001/2002: vervanger en assistent van Prof Ludger Lohmann aan de Musikhochschule van Stuttgart). Radio-uitzendingen (SWR, WDR en ORF) en cd-opnames tonen zijn artistieke werk.

Zie ook: http://www.tobiashorn.com/