Programma zaterdag 19 september 2009

Jan Hage (geb. 1964)
Walsjes (1994)
Ernst Krenek (1900-1991)
Sonate für Orgel op. 92/1 (1941)
Frank Martin (1890-1974)
Passacaille (1944)
Darius Milhaud (1892-1974)
Sonate pour Orgue op. 112 (1931)
- Étude
- Rêverie
- Final
Jan Welmers (geb. 1937)
Sequens (1979)

De orgelserie 'Klassieken van de 20e eeuw' is gewijd aan orgelmuziek geschreven door belangrijke componisten van de 20e eeuw. In deze tweede editie aandacht voor orgelmuziek uit de eerste helft van de 20e eeuw, gecomponeerd door Krenek, Martin en Milhaud. Deze componisten lieten slechts enkele werken voor orgel achter die elk voor zich een duidelijk stempel van de maker dragen en mede daardoor opvallende verschijningen in de orgelliteratuur vormen. Zo is de Sonate van Krenek het eerste (en zeldzaam gebleven) voorbeeld van 12-toonsmuziek voor orgel, en de zeer zelden uitgevoerde, want hels moeilijke Sonate van Milhaud een prachtig voorbeeld van polytonaliteit en neoklassicisme van een van de leden van de Groupe des Six. De lyrische Passacaglia van Frank Martin is een van de juwelen uit het modernere orgelrepertoire; de componist zelf was minder te spreken over het resultaat voor en bewerkte het werk later voor strijkorkest. Daarnaast klinkt orgelmuziek van meer recenter datum: de speelse Walsjes van huisorganist Jan Hage en het inmiddels beroemde Sequens van Jan Welmers, geschreven onder invloed van de minimal music-stijl, completeren het programma.
$

Jan Hage (geb. 1964) volgde orgellessen bij Kees van Eersel en studeerde vervolgens orgel (docent Jan Welmers), Theorie der Muziek aan het Utrechts Conservatorium, Muziekwetenschap aan de Rijksuniversiteit Utrecht en Kerkmuziek aan het Nederlands Instituut voor de Kerkmuziek te Utrecht. Hij behaalde de diploma's Docerend Musicus en Uitvoerend Musicus Orgel (met aantekening Improvisatie), het praktijkdiploma Kerkelijk Orgelspel (alledrie met onderscheiding) en het doctoraal diploma Muziekwetenschap.
Vervolgens studeerde hij gedurende twee jaar orgel bij André Isoir aan het Conservatoire National de Région te Boulogne-Billancourt. Hij rondde deze studie af met het behalen van de Prémier Prix "à l'unanimité du Jury". In 2006 ontving hij de médaille d'argent van Société Académique Arts-Sciences-Lettres te Parijs vanwege zijn verdiensten voor de Franse orgelcultuur.
Hij won eerste prijzen tijdens het Nationaal Orgelconcours voor conservatoriumstudenten te Leiden, het Nationaal Orgelimprovisatie Concours te Bolsward, het Concours Suisse de l'orgue te Schaffhausen en het Prémier Concours de Musique classique te Poitiers. Hij geeft vele concerten in binnen- en buitenland en maakt radio- televisie- en cd-opnames. Hij is een warm pleitbezorger en veelgevraagd interpreet van hedendaagse orgelmuziek.
Als componist schreef hij werken voor orgel en ensembles zoals een Hooglied-cyclus voor zang en instrumenten, 'Elis' voor zang, blokfluit en klavecimbel, 'Mis' voor sopraan en orgel, 'Walsjes', 'Psalmen' en 'Suske en Wiske-suite' voor orgel.
Jan Hage werd in 1995 benoemd als organist van de Kloosterkerk in Den Haag. Hij voerde de integrale orgelwerken van Messiaen uit in een cyclus in deze kerk.