Programma woensdag 16 februari 2011

Ensemble Il Sussurro: Amanda Markwick, fluit; Gerard van Vuuren, klavecimbel

Jacques-Martin Hotteterre (Parijs 1674-1763)
Prélude
Joseph Bodin de Boismortier
(Thionville 1698 - Parijs 1755)
Sonata IIIme
-Rondement-Gayement
-Air
-Gayement
Domingo Escarlati
(Napels 1685 - Madrid 1755)
Sonata in f (K466)
-Andante moderato
Sonata in F (K468)
-Allegro
Johann Gottfried Müthel
(Mölln 1728 - Riga 1788)
Sonata in D
-Adagio
-Allegro ma non troppo
-Cantabile

Sinds het moment dat ze als kind betoverd werd door het pure, bijna menselijke geluid van de fluit, heeft Amanda Markwick van deze fascinatie haar eigen realiteit gemaakt door  het bespelen van historische fluiten. Hiervoor ontving zij lovende kritieken, zoals “prachtig vloeiende kleurrijke tonen” en “je hebt een gouden geluid”. Op haar zoektocht naar culturele en muzikale verfijning behaalde Amanda haar Bachelors diploma in de Franse taal en letterkunde, haar Masters diploma in moderne fluit, en een Masters diploma in oude muziek aan de Indiana University van Bloomington, Indiana (VS). Vervolgens behaalde zij nog een Bachelors diploma aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Haar studie in Den Haag werd mogelijk gemaakt door een Huygens-beurs, toegekend door het ministerie van OCW. Dankbaar voor de zorgvuldige begeleiding van haar leraren Barbara Kallaur, Kate Clark, Wilbert Hazelzet en Barthold Kuijken is Amanda inmiddels een veelgevraagd kamermusicus en orkestlid geworden, en treedt regelmatig op in de Verenigde Staten en Europa.

Gerard van Vuuren is geboren in Suriname, hij verhuisde op zevenjarige leeftijd met zijn familie naar Nederland. Vanaf zijn negende jaar kreeg hij pianoles, en zette zijn pianostudie voort aan het Sweelinck Conservatorium in Amsterdam. Tijdens lessen muziekgeschiedenis raakte hij meer en meer geïnteresseerd in barokmuziek. Hij besloot dan ook over te stappen naar het clavecimbel. Jacques Ogg werd zijn leraar, en hij studeerde in 1992 af aan het Koninklijk Conservatorium te Den Haag. Met vier medestudenten richtte Gerard de groep ‘The Beggar’s Banquet’ op. Ze speelden in Nederland (Jong Netwerk Oude Muziek), Engeland, Duitsland en Polen.

Gerard treedt regelmatig op met verschillende ensembles en koren, solistisch en als continuo-speler. Hij was een aantal zomers repetitor op het Internationale Barokmuziekfestival in Mateus (Portugal), en nam deel aan concerten in Noord-Portugal, samen met o.a. Jacques Ogg en Wilbert Hazelzet. Sinds een aantal jaren speelt hij ook clavichord, gestimuleerd door de mogelijkheden van dit instrument, en ziet zijn muzikale horizon verbreden.
Als ‘klavierhelft’ van het ensemble Il Sussurro speelt hij normaliter clavichord. Dit instrument zou verdrinken in de grote ruimte van de Kloosterkerk, vandaar de keuze voor clavecimbel.