Programma woensdag 18 december 2013

Jacek Kurzydło, barok viool; Kim Stockx, dulciaan en Joćo Rival, kistorgel

Giovanni Battista Fontana (ca. 1571-ca. 1630)
Sonata duodecima
Giovanni Paolo Cima
(ca. 1570-1622)
Sonata seconda
G. Frescobaldi
(1583-1643)
Toccata sesta voor orgel solo
Giovanni Picchi
(ca. 1571-1643)
Sonata à 2
Johann Heinrich Schmelzer
(ca. 1620-1680)
Sonata quarta voor viool solo
Johann Rosenmüller (1619/1684)
Sonata terza

Jacek Kurzydło  begon zijn muzikale studie op moderne viool in Krakau. Al vroeg ontwikkelde hij een interesse voor oude muziek, en na het volgen van verschillende masterclasses en een Bachelor in barokviool, besloot hij verder te studeren aan het Koninklijk Conservatorium te Den Haag. Als onderdeel van zijn Master's studie, richt Jacek zijn onderzoek op het dikwijls vergeten repertoire voor de viola d'amore. Zijn docenten zijn o.a. Kati Debretzeni, Catherine Mackintosh, Enrico Gatti en Walter Reiter. Jacek nam deel aan vele kamermuziek- en orkestprojecten o.l.v. Patrick Ayrton, Peter Kooij, Sigiswald Kuijken, Sébastien Marq, Jacques Ogg, Philippe Pierlot, Jaap ter Linden en Charles Toet. Ook speelt hij als kamermusicus met Vox Luminis, Capella Cracoviensis, de Holland Baroque Society en het Bach Orchestra of the Netherlands. In april 2012 werd Jacek uitgekozen voor het European Union Baroque Orchestra 2012.

Kim Stockx  begon in 2005 haar studie blokfluit aan het Koninklijk Conservatorium te Den Haag. Ze studeerde bij Dorothea Winter en Daniël Brüggen en behaalde in 2009 haar diploma. Tijdens deze vierjarige studie volgde ze masterclasses bij enkele ongevenaarde professionals als Reine-Marie Verhagen, Peter van Heyghen, Sebastian Marq, Christina Pluhar, Wilbert Hazelzet, Frank de Bruine, Charles Toet en Patrick Ayrton. In juni 2012 behaalde Kim cum laude haar tweede bachelordiploma met als hoofdvakken barokfagot, klassiek fagot en dulciaan aan het Koninklijk Conservatorium te Den Haag. Op dit moment is zij bezig haar mastertitel te behalen onder begeleiding van haar docenten Donna Agrell, Wouter Verschuren en Alberto Grazzi. Ze werkte onder andere samen met dirigenten als Lars Ulrik Mortensen, Patrick Ayrton, Peter van Heyghen, Charles Toet, Jos Vermunt, Christina Pluhar, Andrew Parrot en Nicolette Moonen. Ook heeft Kim in binnen- en buitenland (Japan, Spanje, Frankrijk) opgetreden met gezelschappen als het Residentie Bachorkest, Arcade Ensemble, Sinfoniëtta Geleen, La Ritirata, La Dichosa Fantasia en Red Rose Four. Na een succesvolle auditie, werd Kim in 2012 uitgekozen als fagottiste van het European Union Baroque Orchestra (2012). Met verschillende programma's toerde zij door heel Europa.

João Guimarães Rival behaalde zijn Bachelor diploma klavecimbel aan de Universiteit van Rio de Janeiro in Brazilië, waar hij studeerde bij Marcelo Fagerlande. João volgde verschillende Master classes van klavecinisten zoals Ana Cecília Tavares, Elisabeth Joyé, Olivier Baumont, Nicolau de Figueiredo, Patrick Ayrton and Jaques Ogg. Hij werkte samen met groepen als Camerata Quantz (olv. Laura Rónai), Orquestra Petrobras Sinfônica en Monteverdi's ‘L'Orfeo' in Teatro Municipal, Rio de Janeiro, olv Marcelo Fagerlande. Ook concerteert João regelmatig met Calíope (olv. Julio Moretzsohn) waarmee hij onlangs een programma met Braziliaanse muziek speelde in Portugal en Spanje.

Sinds september 2008 studeert João bij Jacques Ogg aan het Koninklijk Conservatorium te Den Haag. Na het behalen van zijn Bachelor diploma in 2012, studeert hij nu verder voor zijn Master of music.