Programma woensdag 2 april 2014

Aanvangstijd 12:45 uur
Locatie Kloosterkerk
Uitvoerenden Elma Timmers (sopraan), Geerten van de Wetering (orgel)

Programma 

Hendrik Andriessen (1892-1982)
Miroir de peine (1923)
- Agonie au jardin
- Flagellation
- Couronnement d'épines
- Portement de croix
- Crucifixion
Siegfried Reda (1916-1968)
Uit: Marienbilder (1955)
- Vesperbild
- Grablegung
Max Reger (1873-1916)
Passionslied (opus 19/1, 1898)

 

 

Informatie over de uitvoerende(n)

Sopraan Elma Timmers wordt gecoacht door Hanneke de Wit en Paul Triepels.  Elma volgde masterclasses bij o.a. Miranda van Kralingen, Christoph Prégardien, Margreet Honig en Nico van der Meel.

Als ensemble-lid maakt Elma Timmers deel uit van Cappella Amsterdam o.l.v. Daniël Reuss en het Laurens Collegium Rotterdam o.l.v Wiecher Mandemaker. In februari 2014 nam zij deel aan ‘Meesters&Gezellen', een projectkoor o.l.v. Kaspars Putnins (dirigent van het beroemde Lets Radiokoor) waarbij jonge koorzangers worden gecoacht door leden van Cappella Amsterdam en het Nederlands Kamerkoor. In 2013 was Elma was door De Nederlandse Opera geselecteerd om deel te nemen aan een tiendaagse workshop over contemporaine muziek.

Als solist voerde zij met orkest werken uit van J.S. Bach (diverse cantates), Händel (Messiah), Fauré (Requiem), Vivaldi (Gloria), en Mendelssohn (Hör mein Bitten, Psalm 95, Wer nur den lieben Gott läßt walten).

Elma Timmers geeft regelmatig concerten met organisten, waaronder Geerten van de Wetering, Aart Bergwerff, Matthias Havinga enPieter van Dijk.

Tijdens haar zangstudie studeerde Elma contrabas bij Jean-Paul Everts en Knut Guettler aan het Koninklijk Conservatorium. Als bassiste heeft zij o.a. als aanvoerder in het NSO gespeeld onder leiding van Otto Tausk en participeerde zij in de NJO summer- en winteracademies onder leiding van Reinbert de Leeuw en Mark Wigglesworth. Zij speelde in orkesten onder leiding van o.a. Neeme Järvi, Martin Sieghart, Etienne Siebens en Hans Leenders. Elma studeerde ook Wereldgodsdiensten aan de Universiteit Leiden.

Geerten van de Wetering (1985) studeerde orgel en improvisatie bij Jos van der Kooy aan het Koninklijk Conservatorium te Den Haag en behaalde in 2011 zijn mastergraad.  Tevens studeerde hij kerkmuziek en koordirectie bij Theo Goedhart. Als bijvakken volgde hij piano en zang. Aan de Universiteit Leiden studeerde hij politicologie. Geerten volgde masterclasses bij o.a. Ton Koopman, Daan Manneke, Zsigmond Szathmary en Peter Planyavsky. Momenteel volgt hij een postgraduale orgelopleiding aan de Universität für Musik in Wenen waar hij zich verder specialiseert in 20e eeuwse en hedendaagse muziek bij Roman Summereder en improvisatie bij Peter Planyavsky. De studie is mede mogelijk gemaakt door een beurs van het Henri Roovers Fonds.

Geerten heeft een breed repertoire, met bijzondere interesse voor 20e eeuwse en hedendaagse muziek. Hij speelde o.a. premières van nieuwe composities tijdens het Internationaal Orgelfestival in Haarlem, in het Amsterdamse Orgelpark en in de Westerkerk te Amsterdam. In 2013 voerde hij het complete orgeloeuvre van Paul Hindemith uit in de Kloosterkerk te Den Haag ter gelegenheid van het 50e sterfjaar van Hindemith.

Als solist en begeleider werkt Geerten veel samen met koren en orkesten. Hij werkte mee aan uitvoeringen van o.a. het Concert voor orgel en orkest van Poulenc, Kammermusik no. 7 voor orgel en orkest van Paul Hindemith en het War Requiem van Benjamin Britten in het Concertgebouw Amsterdam. Ook is hij actief als continuospeler bij verschillende ensembles. Samen met zijn broer Bert van de Wetering (bas/bariton) vormt hij een vast duo, dat veelal onbekend repertoire en transcripties voor orgel ten gehore brengt.

Geerten is sinds 1 januari 2012 organist van de Kloosterkerk in Den Haag. Hij is tevens dirigent van het Wassenaars Kamerkoor.

 

 Dit programma is ook in PDF-formaat beschikbaar.