Programma zaterdag 12 september 2015

Aanvangstijd 16:00 uur
Locatie Kloosterkerk
Uitvoerenden Geerten van de Wetering, orgel i.h.k.v. festival Mozart in Den Haag

Programma Mozart & Mozart Anders

Wolfgang Amadeus Mozart (1756 - 1791)
Variationen über das holländisches Lied
‘Laat ons juichen, Batavieren!', KV 24 (1766, Den Haag)
Zsolt Gárdonyi (1946)
Mozart Changes (1995)
Wolfgang Amadeus Mozart
Andante für eine Walze in eine kleine Orgel, KV 616 (1791)
Guy Bovet (1942)
Le Boléro du Divin Mozart (1988)
Ludwig van Beethoven (1770 - 1827)
Adagio (1799)
Uit: Suite für eine mechanische Orgel
Andreas Willscher (1955)
My Beethoven - Rag für Orgel (2008)

Ondanks dat Mozarts orgelspel reeds op jonge leeftijd geprezen wordt en zijn vader over de 8-jarige Wolfgang schrijft ‘alle würden sein Orgelspielen weit höher schätzen als das Clavierspielen', heeft Mozart nooit een werk voor orgel geschreven. Althans, niet voor de orgels die in de kerken stonden. Wél schreef hij enkele werken voor speelautomaten met orgelpijpjes in een mechanisch uurwerk. Het is bekend dat Mozart de klank van deze orgelautomaten te hoog en kinderlijk vond, maar omdat de instrumenten geliefd waren bij het Weense publiek leverde het componeren ervoor geld op. De werken klinken echter uitstekend op een ‘normaal' orgel, al moeten ze daarvoor enigszins bewerkt worden om door één persoon uitgevoerd te kunnen worden.
Mozart schreef zijn werken voor de orgelautomaten uit het rariteitenkabinet van Joseph Deym. Op het programma staat één van deze werken, het Andante in F-dur (KV 616). Ook Beethoven schreef enkele werken voor de automatische orgels van Deym. Het Adagio voltooide hij één maand voordat zijn opdrachtgever Deym zou trouwen met een leerlinge van Beethoven, Josephine Brunsvik, al bleek ook de ongetrouwde Beethoven grote liefdesgevoelens voor deze Josephine te hebben en te houden, getuige de vele brieven die ze elkaar schreven.
Het concert opent met Mozarts variaties over een lied van Christian Ernst Graf, hofcomponist op het moment dat Mozart in Den Haag verbleef. Mozart schreef de variaties in Den Haag. Naast de werken van Mozart en Beethoven klinken drie hedendaagse orgelwerken die, niet zelden met een humoristische inslag, geïnspireerd zijn op de muziek van Mozart en Beethoven.

Dit concert maakt deel uit van het festival Mozart in Den Haag. Zie ook: mozartindenhaag

 

 

 

 

 

 

Informatie over de uitvoerende(n)

Geerten van de Wetering (1985) studeerde orgel en improvisatie bij Jos van der Kooy en kerkmuziek en koordirectie bij Theo Goedhart aan het Koninklijk Conservatorium te Den Haag. Als bijvakken volgde hij piano en zang. Aan de Universiteit Leiden studeerde hij daarnaast politicologie. Na het behalen van zijn mastergraad orgel volgde hij een postgraduale orgelopleiding aan de Universität für Musik in Wenen bij Roman Summereder (20e eeuwse muziek) en Peter Planyavsky (improvisatie). Hij volgde tevens diverse masterclasses bij o.a. Ton Koopman, Tomasz Nowak en Zsigmond Szathmary. Geerten is organist van de Kloosterkerk in Den Haag en dirigent van het Wassenaars Kamerkoor.

Geerten heeft een breed repertoire, met bijzondere interesse voor 20e eeuwse en hedendaagse muziek en speelde diverse premières. Hij speelde op uiteenlopende podia, waaronder het Concertgebouw Amsterdam.

Naast het geven van solorecitals werkt Geerten regelmatig samen met koren en orkesten. Zo voerde hij concerten voor orgel en orkest uit van Francis Poulenc en Paul Hindemith en trad op met o.a. Cappella Amsterdam, Residentie Bach Ensembles en het Haags Matrozenkoor. Bovendien zet hij zich er voor in het orgel aan een breder publiek te presenteren door het instrument te combineren met andere genres en kunstdisciplines, bijvoorbeeld in producties met orgel en dans en orgel en elektronische muziek. Ook is hij actief in kleinere bezettingen, onder meer met zijn broer Bert van de Wetering (bas/bariton).