Programma woensdag 6 januari 2016

Geerten van de Wetering (orgel)

Johann Sebastian Bach (1685 - 1750)
Das alte Jahr vergangen ist (BWV 614)
Uit: Orgelbüchlein
Siegfried Reda (1916 - 1968)
100 jaar geleden geboren
- Verkündigung
- Magnificat
Uit: Marienbilder (1955)
Choral ‘Ertöt uns durch dein Güte'
Uit: Cantate ‘Jesus nahm zu sich die Zwölfe' (BWV 22)
(transcriptie voor orgel door Maurice Duruflé)
Max Reger (1873 - 1916)
100 jaar geleden overleden
Weihnachten (op. 145, no. 3)
Johann Sebastian Bach
In dulci jubilo (BWV 608)
Uit: Orgelbüchlein
Johann Heinrich Buttstedt (1666 - 1727)
350 jaar geleden geboren
In dulci jubilo
Johann Sebastian Bach
Praeludium et Fuga in G (BWV 550)

TOELICHTING:

Op het programma van het eerste pauzeconcert in het nieuwe jaar staan werken van componisten die dit jaar herdacht zullen worden. Daaromheen klinken werken van Bach; het is immers een goede gewoonte in Nederland om met Bach het jaar in en uit te gaan. De meeste werken op het programma staan in het teken van de tijd van het jaar: kerst en Epifanie (de tijd na kerst).
Marienbilder van Reda is een verzameling muzikale schilderingen bij thema's rondom Maria. Verkündigung gaat over de aankondiging van de geboorte van Jezus aan Maria; in de muziek horen we de engel neerdalen richting Maria om de boodschap over te brengen. Het Magnificat is geïnspireerd op Stravinsky's Psalmensymfonie. De verroering en verbazing van Maria over het nieuws is te horen in de onrustige thematiek van dit deel.
Met het koraal Ertöt uns durch dein Güte sluit Bach cantate BWV 22 af. De tekst van het lied past goed bij nieuwjaar:
Ertöt uns durch dein Güte, Erweck uns durch dein Gnad;
Den alten Menschen kränke, Daß der neu' leben mag
Wohl hie auf dieser Erden, Den Sinn und all Begehren Und Gdanken habn zu dir.

In Weihnachten combineert Max Reger in een vrije fantasievorm enkele bekende kerstmelodieën. Op een ander kerstlied, In dulce jubilo, klinken vervolgens twee variaties, van Bach en Buttstedt. Buttstedt, tegenwoordig minder bekend, was de belangrijkste leerling van Pachelbel en tijdgenoot van Bach. Tot slot klinkt een uitbundig preludium en fuga van Bach, om het jaar mee in te luiden.

Geerten van de Wetering (1985) studeerde orgel en improvisatie bij Jos van der Kooy en kerkmuziek en koordirectie bij Theo Goedhart aan het Koninklijk Conservatorium te Den Haag, met als bijvakken piano en zang. Daarnaast volgde hij diverse masterclasses en studeerde hij politicologie aan de Universiteit Leiden. Na het behalen van zijn mastergraad orgel studeerde hij in Wenen bij Roman Summereder (20e eeuwse muziek) en Peter Planyavsky (improvisatie). Geerten is organist van de Kloosterkerk te Den Haag en dirigent van het Wassenaars Kamerkoor.

Hij heeft een breed repertoire met bijzondere interesse voor 20e eeuwse en hedendaagse muziek en speelde diverse premières. Geerten geeft regelmatig solorecitals en concerteerde op uiteenlopende podia, waaronder het Concertgebouw Amsterdam. Daarnaast treedt hij op in kleinere bezettingen, onder meer met zijn broer Bert van de Wetering (bas/bariton), en werkt regelmatig samen met koren en orkesten. Hij voerde o.a. concerten voor orgel en orkest uit van Francis Poulenc en Paul Hindemith. Bovendien zet hij zich er voor in het orgel aan een breder publiek te presenteren door het instrument te combineren met andere kunstdisciplines, bijvoorbeeld in producties met orgel en dans en orgel en elektronische muziek.