Programma woensdag 1 juni 2016

Aanvangstijd 12:45 uur
Locatie Kloosterkerk
Uitvoerenden The Early Byrds Consort: Gerrieke van Dam (blokfluit), Tim Veldman (blokfluit), Teun Wisse (blokfluit)

Programma De playlist van Erasmus

Jacob Obrecht (1457/8-1505)
Tandernaken
Heinrich Isaac  (c.1450-1517)
Carmen
Henry VIII, King of England (1491-1547)
Taunder naken
Rudolf Agricola (1443/4-1485)
Vrucht ende moet is gar da hin
Heinrich Isaac
Fortuna desperata
Jacob Obrecht
[sine textu]
Josquin
In pace/Que vous madame
Tim Veldman (1991-)
Tandernaken

Desiderius Erasmus kwam als jongen al in aanraking met de muziek. Naar het renaissancistische ideaal van de homo universalis, een mens die in alle vakgebieden thuis was en overal over mee kon praten, hoorde muziek bij de algemene opvoeding die bij geen enkele humanistische geleerde kon ontbreken. In Utrecht zou hij muziekles hebben gekregen van Jacob Obrecht en als koorknaap de muziek van de meester onder zijn directie hebben gezongen.
Dat Erasmus niet de enige humanist was die de muziek grote waarde toekende bewijst Rudolf Agricola. Deze letterkundige, filosoof, dichter, orgelbouwer en bokser was een groot voorbeeld voor de jonge Desiderius en reisde net als veel andere bekende Nederlanders in die tijd af naar Italië, waar hij naast zijn literaire activiteiten aangenomen werd als organist van een van de meest gerenommeerde ensembles van Europa, de hofkapel van Ferrara. Jaren later zouden Josquin des Prez en Heinrich Isaac in een muzikaal duel uitmaken wie dit ensemble mocht gaan leiden.
Als internationaal gerespecteerd schrijver kreeg Erasmus toegang tot de hoogste politieke kringen en hij ontmoette zo tijdens zijn bezoek aan Engeland naast geestelijken en geleerden ook de jonge koningszoon, de latere Hendrik VIII. Tijdens zijn koningschap genoot Hendrik niet alleen van lekker eten, jagen en zijn vele vrouwen, maar ook van de beste muziek die hij maar krijgen kon. Hij had een reusachtige verzameling instrumenten, waaronder vele blokfluiten, en hij componeerde zelf ook muziek van allerlei aard. Het Nederlandse volkslied Te Andernaken aan de Rijn nam hij, net als Jacob Obrecht als basis voor een van zijn composities.
Zoals Erasmus boeken bestsellers werden in de tijd waarin de boekdrukkunst nog heel jong was, waren liederen zoals Tandernaken en composities van Josquin, Isaac en Obrecht de grote hits rond het jaar 1500. Het blokfluitconsort The Early Byrds laten deze muziek opnieuw sprankelen en geven zo een kijkje in de muzikale wereld rondom Erasmus. Een nieuwe compositie van Tim Veldman die aansluit bij de taal van de oude meesters beleeft vandaag zijn première.

Informatie over de uitvoerende(n)

The Early Byrds een blokfluitconsort dat is opgericht in Utrecht in 2010, heeft zich gespecialiseerd in zowel vocale als instrumentale werken uit de 15e en 16e eeuw. De leden van dit consort, Tim Veldman, Gerrieke Verheij en Teun Wisse, studeerden aan het Utrechts Conservatorium bij Heiko ter Schegget en volgden masterclasses van onder andere Marion Verbruggen, Conrad Steinmann en Pedro Sousa Silva. The Early Byrds treedt op in binnen- en buitenland. Zo zijn ze vanaf 2014 jaarlijks te gast in Bulgarije waar ze optreden voor de Nationale Bulgaarse Radio en hebben in 2015 een masterclass in Duitsland verzorgd.
Het consort streeft ernaar de zang te imiteren op hun instrumenten en gebruikt daarvoor historische technieken zoals solmisatie. Daarbij spelen ze uitsluitend op nagebouwde renaissance-instrumenten en gebruiken ze facsimilé-uitgaven.Voor meer informatie over The Early Byrds kunt u de website bezoeken.

Tim Veldman (1991) heeft muziek altijd op vele verschillende manieren benaderd. Van jongs af aan speelt hij blokfluit en later ook piano. Met beide instrumenten begint hij zijn studie aan het Utrechts Conservatorium, bij Heiko ter Schegget en Paolo Giacometti. Omdat de oude muziek steeds meer zijn aandacht begint op te eisen gaat hij klavecimbel studeren bij Siebe Henstra. Zodoende rondt hij zijn Bachelor of Music in 2014 af met twee hoofdvakken, blokfluit en klavecimbel. In hetzelfde jaar wordt hij toegelaten tot de Akademie für Alte Musik te Bremen, waar hij momenteel klavecimbel studeert bij Carsten Lohff en blokfluit bij Han Tol. Tim houdt zich bezig met muziek van 1400 tot nu, met een voorliefde voor zestiende-eeuwse polyfonie en achttiende-eeuwse Empfindsamkeit. Om dichter bij het creatieve proces van de oude meesters te komen is hij zich ook gaan toeleggen op compositie in historische stijlen; muziek van zijn hand is verschenen bij Musica Repartita. Maar van alle vormen van musiceren heeft ensemblespel zijn bijzondere interesse. Met het blokfluittrio The Early Byrds brengt hij renaissancemuziek opnieuw ten gehore en samen met traversospeelster Ada Pérez verkent hij de late uitlopers van de barok.


Gerrieke Verheij-van Dam heeft zich naast het bespelen van de blokfluit toegelegd op de barokcello. In 2013 rondde ze haar Bachelor blokfluit cum laude af bij Heiko ter Schegget aan het Utrechts Conservatorium. Ze vervolgde haar studie Master blokfluit bij Bart Coen aan het Koninklijk Conservatorium te Brussel waar ze in 2015 met ‘grote onderscheiding' afstudeerde. Ook begon ze aan deze opleiding in 2013 een Bachelor barokcello bij Alain Gervreau.
Als medeoprichtster van blokfluitconsort ‘The Early Byrds' richt zij zich met dit consort op de 15e en 16e eeuwse polyfonie, waar zij zich met de cello voornamelijk op de hoogbarokke periode richt.
Gerrieke speelde tijdens haar studies in verschillende orkestproducties onder leiding van Barthold Kuijken, Wilbert Hazelzet, Peter van Heyghen en François Fernandez, en volgde masterclasses van Kees Boeke, Marion Verbruggen, Pedro Sousa Silva en Conrad Steinmann.
Gerrieke heeft veel ervaring met koorbegeleiding door haar medewerking aan concerten en cd-opnames van diverse semi-professionele ensembles zoals ‘Christelijk Ensemble Filomusica' en het ´Lindeconsort´.
Naast haar activiteiten als uitvoerend musicus geeft Gerrieke met veel plezier blokfluitles aan kinderen en ouderen.

Blokfluitist Teun Wisse woont in Bazel, Zwitserland, waar hij een opleiding tot Master in Musical Performance of Early Music volgt aan de gerenommeerde Schola Cantorum bij professor Conrad Steinmann, met steun van het VSB Fonds en het Prins Bernhard Cultuurfonds. Daarvoor studeerde hij in Utrecht bij professor Heiko ter Schegget, hobo bij Frank de Bruine en Muziekwetenschappen aan de Universiteit Utrecht.
Teun geeft regelmatig concerten en behaalde prijzen bij concoursen als International Recorder Competition Niedersachsen, Prinses Christina Concours en het Nationaal Concours, waar hem de prijs toegekend werd voor beste interpretatie van een hedendaagse compositie.
In ensembleverband speelt hij onder andere met renaissance blokfluitconsort The Early Byrds en Teun Braken. Voor meer informatie, agenda en contact: teunwisse.com.

 

 Dit programma is ook in PDF-formaat beschikbaar.