Programma woensdag 31 januari 2007

Aanvangstijd 12:45 uur
Locatie Kloosterkerk
Uitvoerenden Ensemble Soluna

Programma Farewell dear Love

Toelichting bij het programma

De titel van het programma Farewell dear love is ontleend aan het gelijknamige lied. De oorspronkelijke zetting voor vier stemmen is van de hand van de engelse luitist Robert Jones en dateert uit 1600. De melodie was zeer populair en is overgeleverd in verschillende Engelse en Nederlandse collecties, zowel met een wereldlijke als geestelijke tekst. De tekst verhaalt over een onbereikbare of onmogelijke liefde, net zoals de liederen van Dowland en Purcell. Elk lied ontvouwt zijn eigen liefdesdrama en heeft zijn eigen geluid, maar alle liederen getuigen van een typisch engelse, sonore en melancholieke klank. Ook de instrumentale stukken ontsnappen niet aan dat karakter. De suite van Locke en de masque dances zijn daar voorbeelden van. Matthew Locke's avontuurlijke en vaak dissonante harmonieën gekoppeld aan zijn opvallende melodische ideeën geven zijn muziek een duidelijk te onderscheiden en soms zelfs experimenteel karakter. Masquedances waren een onderdeel van de zogenaamde masque; een gemaskerd spel uit Engeland dat voornamelijk gespeeld werd aan het hof. De bloeitijd lag in de zestiende en zeventiende eeuw. Een masque bestond uit verschillende onderdelen met als kern een stuk met mythologische of allegorische inhoud. Het stuk werd omlijst met pantomimes, dansen, dialogen, airs, koren, een proloog en een slot. De masque was de belangrijkste vorm van theater-entertainment met muziek tijdens de eerste helft van de zeventiende eeuw in Engeland.

Matthew Locke (circa 1622-1677)
Farewell dear Love
Matthew Locke Suite 4:
-Pavan
-Almand
-Courante
-Ayre
-Saraband
-Jigg
Uit: Consort of two parts, for Several Friends

John Dowland (1562-1626)
Sorrow, stay
Uit:Bookes of Songes

Anoniem
Drie Masque Dances:
-Adsonns Masque
-Cupararee
-Satrys Masque
Uit: British Library Add. MS 10444

H. Purcell (1659-1695)
The Plaint
Uit: Orpheus Britannicus

Anoniem
Readings ground
Uit: The division flute

Informatie over de uitvoerende(n)

Ensemble Soluna (Valeria Mignaco, zang; Yvonne Rietbergen, blokfluiten; Takeshi Sudo, viola da gamba; Emi Matsumoto, orgel).

Soluna
Met een expressief samenspel en zorgvuldig uitgekozen programma's laat Soluna haar publiek kennismaken met de schoonheid en rijkdom van muziek uit de zestiende en zeventiende eeuw. De leden zijn allen professionele musici die zich hebben toegelegd op het uitvoeren van oude muziek op historische instrumenten. Ineens blijkt oude muziek méér te zijn dan alleen historisch .... De musici zetten al hun kennis en vaardigheden in om te laten horen dat deze muziek nog steeds actueel en springlevend is. Een genoegen om naar te luisteren!
De naam Soluna is een combinatie van twee woorden: ‘sole' (zon) en ‘luna' (maan). De naam symboliseert de voortdurende afwisseling van de verschillende kleuren en affecten die de vroeg-Italiaanse barokmuziek rijk is; zoals de briljante snelle passages en de zoete lyrische lijnen. Deze voortdurende afwisseling vraagt om alertheid en flexibiliteit van de spelers en levert daardoor, voor zowel luisteraar als speler, een eindeloos gevarieerd en spannend spel op. Afhankelijk van het gekozen repertoire (van zowel grote als kleine projecten) wordt de vaste kern van het ensemble regelmatig uitgebreid met zangers en andere instrumentalisten; in dit geval met een zangeres en een gambist.
Soluna geeft concerten in diverse bezettingen en verleende haar medewerking aan het realiseren van grotere producties waaronder verschillende Bachcantate-projecten. In 2005 en 2006 gaf Soluna een fringeconcert tijdens het Festival Oude Muziek Utrecht, een opname van dat laatste concert was op de radio te beluisteren.

 Dit programma is ook in PDF-formaat beschikbaar.