Programma woensdag 18 februari 2009

Maris Kwartet. Ine Sinnige, klarinet; Dana Mihailescu, viool; Brigitte Rebel, viool; Hedwig Smulders, altviool; Frank de Gee, cello

Johannes Brahms (1833-1897)
Klarinetkwintet in b op. 115 uit 1891
- Allegro
- Adagio
- Andantino
- Con moto

Dana Mihailescu kreeg haar eerste vioollessen in Rotterdam. Vanaf haar 12de had zij les op het Koninklijk Conservatorium bij Qui van Woerdekom. Ze nam deel aan verscheidene concoursen, waaronder het Maassluis concours, de Jordens viooldagen, het Rotterdams concours, het Davina van Wely concours en het Oskar Back concours waar ze de halve finale behaalde. Verder volgde Dana masterclasses bij o.a. Theo Olof, Victor Liberman, Herman Krebbers, Jacques Ghestem, Aaron Rosand en Eduard Schmieder. Dana heeft gedurende de eerste-fase opleiding les gehad van Theodora Geraets. Vervolgens heeft ze haar tweede fase (voormalig uitvoerend musicus) bij Jaring Walta genoten, waar ze zowel solo als orkestspel heeft gestudeerd. Zij is violiste in het Radio Filharmonisch Orkest.
Brigitte Rebel begon haar vioolstudie op haar tiende aan de plaatselijke muziekschool. Na het winnen van het concours Bergen op Zoom 750 jaar, een initiatief van de stichting jong muziektalent Nederland, volgde zij privé-lessen bij Theodora Geraets. In 1994 werd zij hier toegelaten tot de 1ste fase opleiding, die zij in 2000 voltooide bij Peter Brunt. Brigitte was mede-oprichtster van de nieuwe master opleiding tot theatermusicus aan het Kon. Cons. te Den Haag. Deze studie voltooide zij in 2001 en zij mag nu de titel Master of Music voeren (MM). Tijdens haar studie speelde Brigitte in het Nederlands Jeugd Orkest en het orkest van verschillende producties van Joop van den Ende (o.a. Miss Saigon en Elisabeth). Zij werkte met verschillende regisseurs (o.a. Hans van de Boom en Jos van Kan) en zij speelde veel kamermuziek.
Hedwig Smulders begon op haar 8ste jaar met haar vioolstudie bij de Hongaarse violist Laslo Revez en later bij Paul Vossen. Deze pedagogen legden de kiem voor haar muzikale carrière. Ze vervolgde haar studie aan het Koninklijk Conservatorium te Den Haag bij Qui van Woerdekom en later bij Leo Boelens. In 1987 studeerde Hedwig af waarna zij kamermuziek studeerde bij dezelfde docent. Sinds de oprichting van het voormalige Multatulikwartet -waar zij ook deel van uitmaakte- heeft zij zich toegelegd op de altviool. Ze heeft veel gespeeld in verschillende orkesten en ensembles. Verscheidene keren heeft zij de altvioolsonate van de Finse componist Tauno Marttinen vertolkt, o.a. in Finland. Van deze muziek is door Finlandia Records een CD opgenomen met oa. Hedwig als soliste. Ook soleerde zij in de altvioolsonate van Kodály.
Frank de Gee begon op 12-jarige leeftijd met cellospelen bij Jaap Blok en werd weldra toegelaten op de voorbereidende klas voor jong talent bij het Koninklijk Conservatorium te Den Haag. Hij kreeg les van René van Ast en hij studeerde af bij Godfried Hoogeveen in 1988. Sindsdien heeft hij veel opgetreden en heeft hij meegewerkt aan diverse CD-opnamen. Hij heeft in vele belangrijke concertzalen heeft geconcerteerd, o.a. de Rotterdamse Doelen, het Utrechtse Vredenburg en het Amsterdamse Concertgebouw. Hij vormt tevens een vast ensemble met Rixt van Kooij en de alt/mezzo-sopraan Carina Vinke.
Ine Sinnige-Worm, geboren te Bergeyk (N.Br.), begon op 9-jarige leeftijd met haar klarinetstudie. In 1981 startte zij haar conservatoriumopleiding aan het Koninklijk Conservatorium te Den Haag, waar zij in 1985 het docentendiploma behaalde. Daarna volgde zij de opleiding voor uitvoerend musicus aan het Sweelinck Conservatorium te Amsterdam bij de heer Piet Honingh, (klarinettist Koninklijk Concertgebouw Orkest). Deze opleiding sloot zij met succes af. Vanaf 1981 tot 2005 was zij werkzaam bij de Koninklijke Militaire Kapel te Den Haag, waar zij sedert 1987 de functie van plaatsvervangend concertmeester vervulde, en waarmee zij ook diverse keren als solist heeft opgetreden. Verder heeft zij regelmatig recitals gegeven, waarvan een aantal in Londen met de Engelse pianist Christopher Langdown en met de Engelse pianiste Helen Leek. Tevens maakte zij deel uit van het European Chamber Ensemble, een ensemble met wisselende bezetting, waarmee ze regelmatig in het buitenland concerteerde. Ook speelt zij regelmatig in diverse andere ensembles, waaronder het Thalia Ensemble, met Marjan Kuiper, sopraan en Joke van Haeringen, piano. In juni 2007 was zij in Zweden om enkele concerten te verzorgen met de Zweedse celliste Petja Svensson en pianiste Karin Haglund. Zij werkt nu ook samen met het Mariskwartet, waarmee ze dit seizoen o.a. de kwintetten van Johannes Brahms en C.M. von Weber uitvoert en met de celliste Lotte Beukman en de pianist Andrew Clark, met werken van Beethoven, Brahms, Frühling, Bruch e.a.