Programma woensdag 5 augustus 2009

Aarnoud de Groen (Den Haag), orgel

Johann Sebastian Bach (1685-1750)
- Partita diverse sopra "Sei gegrüsset, Jesu gütig" (BWV 768)
-Toccata et Fuga in d Moll (BWV 538)

Aarnoud de Groen (Den Haag, 1971) ontving op 9-jarige leeftijd zijn eerste orgellessen. De eerste beginselen werden hem bijgebracht door de organist Jan van Westenbrugge. Daarna zette hij zijn orgelstudie voort bij Everhard Zwart.
In 1983 was hij reeds zover gevorderd dat hij in de Christelijke Gereformeerde Kerk te Rijswijk voor het eerst een kerkdienst begeleidde; korte tijd later volgde hierop zijn benoeming tot kerkorganist.
In 1984 maakte hij zijn debuut als concertorganist met een serie concerten op het orgel van de Hervormde Kerk te Pijnacker.
In 1985 werd hij toegelaten tot de gecombineerde opleiding school en muziek aan het Koninklijk Conservatorium te Den Haag. Het is aan dit instituut dat Aarnoud de Groen bij Rienk Jiskoot zijn beroepsopleiding heeft gevolgd. Daarna heeft hij bij Ben van Oosten interpretatielessen gevolgd.
In 1990 werd hij benoemd als organist van de Julianakerk te Den Haag.
Bovendien is Aarnoud sinds 1997 de vaste begeleider van het Christelijk Residentie Mannenkoor.
Wegens sluiting van de Julianakerk in 1997 is het Vierdag-orgel overgeplaatst naar de Nederlandse Hervormde Bethlehemkerk te Den Haag; Aarnoud de Groen is toen met 'zijn' orgel meeverhuisd.