Programma zaterdag 4 september 2010

JUBILEUM CONCERT: Jan Hage, orgel en Anton Weeren, trompet en Leontien Krner - van Selms, fluit; GRATIS

  • Aanvangstijd: 16:00 uur
  • Locatie: Kloosterkerk

Programma Jubileumconcert 25 jaar Stichting Kunstcentrum Kloosterkerk

J.S. Bach (1685-1750)
Preludium en fuga in a-moll (BWV 543)
(orgel solo)
G. PH. Telemann (1681-1767)
Concerto in f-moll (Allegro, Largo e piano, Vivace)
(orgel en trompet)
Jehan Alain (1911-1940)
Trois Mouvements (Andante, Allegro con gracia, Allegro Vivace)
(orgel en fluit)
Anton Weeren (1976)
Uit: Donquishottisme (premiere!)
2. 'Losing it'
3. 'Make the best of it!'
(orgel en trompet)
Jan Hage (1964)

Improvisatie
(orgel solo)

In het kader van dit jubileum is gekozen voor een programma dat verschillende facetten van de activiteiten van de Stichting Kunstcentrum Kloosterkerk toont. De orgelconcerten en de pauzeconcerten die wij organiseren zijn hier als het ware verenigd in een concert met orgel en verschillende instrumenten. Naast barokmuziek klinkt er werk uit de twintigste eeuw, het zwaartepunt van de orgelserie. Als aanvulling op de onlangs integraal uitgevoerde orgelmuziek van Jéhan Alain wordt diens 'Trois Mouvements' voor fluit en orgel (oorspronkelijk fluit en piano) uitgevoerd. Een première vormt het nieuwe werk van Anton Weeren, dat is geïnspireerd door het gevecht tegen geestelijke aftakeling en eindigt met een optimistisch 'make the best of it!'. Uiteraard mag in de Kloosterkerk met zijn Bach-traditie Bach niet ontbreken. Tenslotte een improvisatie: een veel gebezigde specialiteit van de artistiek adviseur.

Informatie over de uitvoerende(n)

anton weeren

Anton Weeren, begon op 9 jarige leeftijd zijn muzikale loopbaan op trompet bij Wim van Schaik aan de muziekschool in Veenendaal. Daarnaast ging hij in het plaatselijke harmonieorkest Caecillia spelen en niet veel later ook in het regionale koperensemble. Op 15-jarige leeftijd werd Anton aangenomen bij het Nationaal Jeugd Harmonie Orkest. Op 16-jarige leeftijd werd hij aangenomen op de Havo voor muziek en dans in Rotterdam alwaar hij trompetles kreeg van Ad van Zon. Daarna studeerde hij trompet 1e fase aan het Rotterdams Conservatorium bij Ad van Zon waar hij in 2001 cum laude afstudeerde. In 2003 sloot hij zijn studie 2e fase trompet kamermuziek en solospel met een 9 af aan het Koninklijk Conservatorium bij Ad van Zon. Tijdens en na zijn studie volgde Anton veel master classes en lessen o.a. bij Bart van Lier, Jörgen van Rijen, Ad Welleman, Frits Damrow, Andre Heuvelman en George Wiegel. Naast zijn studie speelde Anton met vele orkesten en ensembles mee: het Rotterdams Philharmonisch Orkest, de Koninklijke Militaire Kapel, Mariniers Kapel, Nederlands Blazers Ensemble, Amsterdam Sinfonietta en Nieuw Ensemble. Anton houdt zich niet alleen bezig met klassieke muziek en de daarbij behorende stijlperiodes, maar improviseren binnen Jazz, Launch, Pop, Salsa, hedendaagse muziek en zelfs met een DJ hebben inmiddels ook zijn interesse. Bij Harmoniekapel Crescendo in Noordwijk is hij artistiek eindverantwoordelijke voor de muzikale verrichtingen van het A-orkest. Naast dirigent en trompettist is Anton Weeren een succesvol componist en arrangeur. Sinds 2007 volgt hij incidenteel compositie lessen bij Oscar van Dillen.

Jan Hage (geb. 1964) volgde orgellessen bij Kees van Eersel en studeerde vervolgens orgeljan hage (docent Jan Welmers), Theorie der Muziek aan het Utrechts Conservatorium, Muziekwetenschap aan de Rijksuniversiteit Utrecht en Kerkmuziek aan het Nederlands Instituut voor de Kerkmuziek te Utrecht. Hij behaalde de diploma's Docerend Musicus en Uitvoerend Musicus Orgel (met aantekening Improvisatie), het praktijkdiploma Kerkelijk Orgelspel (alledrie met onderscheiding) en het doctoraal diploma Muziekwetenschap.
Vervolgens studeerde hij gedurende twee jaar orgel bij André Isoir aan het Conservatoire National de Région te Boulogne-Billancourt. Hij rondde deze studie af met het behalen van de Prémier Prix "à l'unanimité du Jury". In 2006 ontving hij de médaille d'argent van Société Académique Arts-Sciences-Lettres te Parijs vanwege zijn verdiensten voor de Franse orgelcultuur.
Hij won eerste prijzen tijdens het Nationaal Orgelconcours voor conservatoriumstudenten te Leiden, het Nationaal Orgelimprovisatie Concours te Bolsward, het Concours Suisse de l'orgue te Schaffhausen en het Prémier Concours de Musique classique te Poitiers. Hij geeft vele concerten in binnen- en buitenland en maakt radio- televisie- en cd-opnames. Hij is een warm pleitbezorger en veelgevraagd interpreet van hedendaagse orgelmuziek.
Als solist trad hij op met de slagwerkgroep Den Haag (o.a. in de Grosse Fuge van Jan Vriend), het ASKO ensemble en het Rotterdams Philharmonisch Orkest.
Als componist schreef hij werken voor orgel en ensembles zoals een Hooglied-cyclus voor zang en instrumenten, 'Elis' voor zang, blokfluit en klavecimbel, 'Mis' voor sopraan en orgel, 'Walsjes', 'Psalmen' en 'Suske en Wiske-suite' voor orgel.
Jan Hage werd in 1995 benoemd als organist van de Kloosterkerk in Den Haag. Hij voerde in deze kerk de integrale orgelwerken van Messiaen uit in een cyclus.
Jets d'Orgue werd op 11 december 1997 voor het eerst (en voor het laatst) door Jan Hage in zijn geheel op het orgel van de Domkerk in Utrecht gespeeld. Dit ter gelegenheid van de Nederlandse Muziekdagen. De NPS maakte van deze prestatie een opname.

Leontien Kröner - van Selms begon haar fluitcarrière op twaalfjarige leeftijd toen ze samen met haar vader in de kleine zaal van het Concertgebouw speelde (masterclassfinale ter gelegenheid van het honderdjarig bestaan van het Kon.Concertgebouw Orkest). Hierna volgde een televisie optreden, begeleid door het Nationaal Jeugd Orkest. Een aanbod van Rien de Reede om bij hem les te nemen was het resultaat. Veel solistische optredens volgden: een optreden met Henk van Ulsen voor H.M. de Koningin, met diverse orkesten en in vele kerkdiensten. In december 1999 studeerde ze af aan het Utrechts Conservatorium, waar ze les kreeg van Abbie de Quant en Nine Sligter. Tegelijkertijd voltooide ze de studie ‘Kunst en Media Management'. Als producent werkte ze o.a. bij het Combattimento Consort Amsterdam, het Nederlands Blazers Ensemble en het Concertgebouw Amsterdam (SCC, eigen programmering). Vanaf mei 2009 heeft ze haar eigen productiebedrijf SkaiWorks waarbij ze o.a. de productieleider is voor Ton Koopman en het Amsterdam Baroque Orchestra & Choir en voor het Int. Kamermuziekfestival Den Haag. Naast de productie speelt ze nog steeds met veel plezier fluit in een aantal ensembles, orkesten en in kerkdiensten.

Dit programma is ook in PDF-formaat beschikbaar.