Programma woensdag 1 december 2010

Ensemble Soluna: Yvonne Rietbergen, blokfluiten Gerard de Wit, orgel

Programma Duits-Engelse Connecties

Johann Christoph Pepusch (1667-1752)
- Prelude
Gottfried August Homilius (1714-1785)
- Allegretto
Georg Friedrich Händel (1685-1759)
- Sonate in a-klein
William Hayes (gedoopt jan. 1708-1777) Concerto in G-groot:
- Adagio
- Allegro
Johann Sebastian Bach (1685-1750) Triosonate V (BWV 529)
Allegro - Largo - Allegro

Toelichting op het programma:
Barokmuziek van Engelse en Duitse componisten. William Hayes, componist, organist, zanger en dirigent, is de enige echte onvervalste Engelsman. Pepusch en Handel zijn van Duitse afkomst maar waren een groot deel van hun leven in Engeland werkzaam. Dat is ook te zien aan hun naamsbekendheid. Johann Christoph Pepusch staat ook wel bekend als John Christopher en Händel als Georg Frideric Handel (zonder umlaut). Centrum van de muzikale activiteiten is Londen; in de achttiende eeuw een zeer welvarende stad.
Bach behoort samen met Händel en Telemann tot de drie grote duitse componisten van de barokperiode. Homilius was werkzaam als componist, organist en cantor en was een leerling van Bach. Hij wordt gezien als één van de belangrijke vertegenwoordigers van de zogenoemde 'empfindsame stil'.

Yvonne Rietbergen studeerde blokfluit aan de faculteit Muziek van de Hogeschool voor de Kunsten te Utrecht bij Reine Marie Verhagen en Heiko ter Schegget. Ze behaalde hier haar diploma Eerste Fase en haar Master-diploma, studierichting Performance. Ze studeerde tevens muziekwetenschap aan de Universiteit van Utrecht en behaalde hier het diploma Bachelor in the Arts.
Ze volgde masterclasses bij o.a. Marion Verbruggen, Sebastien Marq, Bruce Dickey en Christina Pluhar, studeerde een periode aan het conservatorium van Tilburg bij de afdeling Early Vocal Ensemble Music onder leiding van Rebecca Stewart, en volgde lessen Historische Documentatie en Uitvoeringspraktijk aan het Koninklijk Conservatorium te Den Haag.

Ze richtte Ensemble Soluna en blokfluittrio Black Intention op. Met hen voert ze zowel oude als nieuwe muziek uit. Enkele programma's van Black Intention werden gecombineerd met videokunst van Kyoko Inatome.
Daarnaast heeft ze een privé-lespraktijk en geeft blokfluit-, en ensemblelessen aan Muziekschool Pijnacker. Daar geeft ze tevens algemene muzieklessen aan jonge kinderen. Als musicoloog geeft ze lezingen, schrijft cursussen en doceert. Ze gaf les aan diverse volksuniversiteiten en is op dit moment verbonden aan de volksuniversiteit van 's-Gravenzande. Yvonne is tevens verbonden aan de Vereiniging voor Huismuziek als docent voor de jaarlijkse zomercursus op Terschelling.

Gerard de Wit kreeg de eerste orgellessen van zijn vader. Enkele jaren later werd zijn broer Jaap zijn leraar en kreeg hij ook clavecimbellessen.
Gerard is actief als koordirigent, kerkorganist, continuospeler en koorbegeleider.
Naast zijn werk in de ICT-branche studeerde hij in seizoen 2006/2007 koordirectie en zang aan de Hogeschool IDE te Gorinchem. Afgelopen zomer studeerde hij af aan het Conservatorium te Rotterdam hoofdvak Orgel bij Bas de Vroome.
Momenteel studeert hij aan het Koninklijk Conservatorium te Den Haag hoofdvak Klavecimbel bij Ton Koopman en Tini Mathot. Hij volgt lessen Historische Documentatie en Uitvoeringspraktijk bij Peter van Heyghen en Basso Continuo bij Patrick Ayrton.
In 2003 won Gerard de eerste prijs tijdens een compositiewedstrijd van het RD en de orgelvriend. Voor de presentatie van zijn compositie kreeg hij de publieksprijs toegekend.