Programma woensdag 29 augustus 2007

Jeroen van Gessel (Utrecht)

Felix Mendelssohn Bartholdy (1809-1847)

- Preludium en fuga in G, opus 37, nr. 2

Johann Sebastian Bach (1685-1750)

- Allein Gott in der Höh' sei Ehr BWV 676

- Schmücke Dich, o liebe Seele BWV 654
Wenn mir das Leben alles genommen hätte,
dies Stück würde mich wieder trösten"
(Mendelssohns commentaar bij
Bachs 'Schmücke Dich')

- Passacaglia BWV 582

Jeroen van Gessel studeerde orgel aan het Conservatorium van Utrecht en muziekwetenschap aan de Universiteit Utrecht. Hij is organist van de Utrechtse Pieterskerk en onderzoeker aan de Radboud Universiteit Nijmegen.

Over het orgel

Het orgel van de Kloosterkerk is gebouwd door de firma Marcussen & Son te Aabenraa (Denemarken). Adviseur was Adriaan Engels, hij nam het het orgel in gebruik samen met Bernard Renooij op eerste paasdag 11 april 1966.
Het frontontwerp is van de toenmalige rijksadviseur voor orgelbouw Cor Edskes (Groningen). Het orgel is gebouwd volgens het mechanische systeem en heeft 40 registers, verdeeld over 3 klavieren (hoofd-, rug- en borstwerk) en pedaal. Een dispositie is verkrijgbaar op de tafel bij de uitgang.