Programma woensdag 3 juli 2013

Jos van der Kooy, orgel (Haarlem, Amsterdam)

Anthoni van Noordt (c. 1619 - 1675)
Fantasia ex d
(uit het Tabulatuurboeck van Psalmen en Fantasyen,1659)
Johann Sebastian Bach
(1685 - 1750)
Trio super: Allein Gott in der Höh sei Ehr à 2 claviers et pédale BWV 664
(uit Leipziger Choräle 1744 - 48 )
Kenneth Leighton (1929 - 1988)
Paean (1967)
Jos van der Kooy (1951)
Improvisatie

Jos van der Kooy (1951, Rotterdam) geniet een internationale reputatie als concertorganist, improvisator en kerkmusicus. Zijn repertoire omvat werken uit nagenoeg alle stijlperioden. Van veel nieuwe Nederlandse werken gaf hij de eerste uitvoering. In 1970 maakte hij zijn internationaal debuut met een concert in de Kaiser Wilhelm Gedächtnis Kirche in Berlijn. In de jaren zeventig en tachtig werd hij winnaar van improvisatieprijzen op internationale concoursen in Saint Albans en Haarlem.
Sinds 1966 werkt hij als kerkmusicus in Amsterdam. Sinds 1981is hij cantor en organist van de Westerkerk. In 1991 werd hij stadsorganist van Haarlem. Hij is hij er vaste bespeler van het Müller-orgel in de Grote of Sint Bavokerk en van het Cavaillé-Coll orgel in de Philharmonie. In 2007 werd hij benoemd tot organist van de Gotische Zaal van de Raad van State in Den Haag. Hij gaf de aanzet tot de restauratie van een drietal orgels: het Haarlemse Cavaillé-Coll orgel en de beide orgels in de Westerkerk te Amsterdam.
Van der Kooy doceert orgel, improvisatie en kerkmuziek aan de Academie der Kunsten van de Rijks Universiteit Leiden, aan het Koninklijk Conservatorium te Den Haag en aan de Internationale Zomeracademie voor organisten in Haarlem. In tal van landen geeft hij masterclasses en concerten. Voor de komende tijd staan optredens gepland in Instanbul, Kobe, Tokyo, Rochester, Bremen en Hamburg.
Van zijn spel zijn een twintigtal cd's en dvd's verschenen.
Van der Kooy ontving de volgende prijzen en onderscheidingen: -Tournemire Prize, International Organ Festival, Saint Albans, 1977.
- Eerste Prijs Nationaal Improvisatie Concours, Bolsward, 1978.
- Eerste Prijs Internationaal Improvisatie Concours, Haarlem, 1980 en 1981. -Prix d'Excellence, als leerling van Piet Kee aan het Conservatorium van Amsterdam, 1981.
- Zilveren medaille, 1989, en vergulde medaille, 2000, van Société Académique "Arts, Sciences, Lettres", Parijs, wegens verdiensten voor Franse muziek. -Ridder in de Orde van Oranje Nassau, 2011.
Informatie: www.josvanderkooy.com