Programma woensdag 17 juli 2013

Hugo Bakker, orgel (Zaltbommel)

Johann Sebastian Bach (1685-1750)
Praeludium und Fuge a moll BWV 543
Johann Jakob Froberger
(1616-1667)
Toccata d-moll
Peter-Jan Wagemans
(1952)
Gioco

Hugo Bakker (1985) Hugo Bakker studeerde geschiedenis, orgel, kerkmuziek en klavecimbel aan de Universiteit Leiden, het Rotterdams Conservatorium en het Lemmensinstituut te Leuven. Zijn docenten orgel waren Bernard Winsemius, Reitze Smits en Luc Ponet, klavecimbel en continuo studeerde hij bij Kris Verhelst. Hij volgde masterclasses bij o.a. Olivier Latry (Messiaen), Zsigmond Szathmáry (hedendaagse muziek), Lorenzo Ghielmi (Bach), Thomas Trotter (Engelse muziek) en Harald Vogel (Noord-Duitse Barok). Prijzen won hij op concoursen in o.a. Maassluis en Pistoia (Italië).

Hugo is als organist verbonden aan de St. Maartenskerk te Zaltbommel en is daarmee de vaste bespeler van het monumentale Wolfferts-/ Heyneman-orgel uit 1783. Hiernaast geeft hij concerten, geeft hij les en schrijft hij (muziekwetenschappelijke) artikelen. Met ‘De Circusmachine' treedt hij regelmatig op in een show waarin orgel en circus bij elkaar gebracht worden.