Programma zaterdag 1 december 2007

Jan Hage, orgel; Anton Weeren, trompet

Programma Werken voor orgel en trompet uit de 20ste eeuw

Petr Eben (1929-2007)
Okna (vensters, naar Marc Chagall) voor trompet en orgel (1976)
- Modré okno - blauwe venster. Con moto
- Zelené okno - groene venster. Andante pastorale
- Èervené okno - rode venster. Risoluto e drammatico
- Zlaté okno - gouden venster. Festivo

Henk Badings (1907-1987)
Preludium en Fuga II voor orgel (1952)

Henk Badings
Canzona voor trompet en orgel (1971)

William Albright (1944-1998)
- In memoriam (orgel) (1983)

Jan Welmers (geb. 1937)
- Licht en Donker V voor trompet en orgel (2006)

Arvo Pärt (geb 1935)
- Pari intervallo (Anlässlich des Todes von M.K.) (orgel) (1976)

Jan Hage (geb. 1964)
- Rage! voor trompet en orgel (2005, première)

Do not go gentle into that good night
Rage, rage against the dying of the light
Dylan Thomas (1914-1953)

Jan Hage (geb. 1964) volgde orgellessen bij Kees van Eersel en studeerde vervolgens orgel (docent Jan Welmers), Theorie der Muziek aan het Utrechts Conservatorium, Muziekwetenschap aan de Rijksuniversiteit Utrecht en Kerkmuziek aan het Nederlands Instituut voor de Kerkmuziek te Utrecht. Hij behaalde de diploma's Docerend Musicus en Uitvoerend Musicus Orgel (met aantekening Improvisatie), het praktijkdiploma Kerkelijk Orgelspel (alledrie met onderscheiding) en het doctoraal diploma Muziekwetenschap.
Vervolgens studeerde hij gedurende twee jaar orgel bij André Isoir aan het Conservatoire National de Région te Boulogne-Billancourt. Hij rondde deze studie af met het behalen van de Prémier Prix "à l'unanimité du Jury". In 2006 ontving hij de médaille d'argent van Société Académique Arts-Sciences-Lettres te Parijs vanwege zijn verdiensten voor de Franse orgelcultuur.

Hij won eerste prijzen tijdens het Nationaal Orgelconcours voor conservatoriumstudenten te Leiden, het Nationaal Orgelimprovisatie Concours te Bolsward, het Concours Suisse de l'orgue te Schaffhausen en het Prémier Concours de Musique classique te Poitiers. Hij geeft vele concerten in binnen- en buitenland en maakt radio- televisie- en cd-opnames. Hij is een warm pleitbezorger en veelgevraagd interpreet van hedendaagse orgelmuziek. Als componist schreef hij werken voor orgel en ensembles zoals een Hooglied-cyclus voor zang en instrumenten, 'Elis' voor zang, blokfluit en klavecimbel, 'Mis' voor sopraan en orgel, 'Walsjes', 'Psalmen' en 'Suske en Wiske-suite' voor orgel. Jan Hage werd in 1995 benoemd als organist van de Kloosterkerk in Den Haag. Tevens is hij artistiek adviseur van de Stichting Kunstcentrum Kloosterkerk en organiseert in die hoedanigheid de pauzeconcerten.

Anton Weeren, 31 jaar, begon op 9 jarige leeftijd zijn muzikale loopbaan op trompet bij Wim van Schaik aan de muziek school in Veenendaal. Daarnaast ging hij in het plaatselijke harmonie orkest Caecillia spelen en niet veel later ook in het regionale koper ensemble.
Op 15 jarige leeftijd werd Anton aangenomen bij het Nationaal Jeugd Harmonie Orkest. Op 16 jarige leeftijd werd hij aangenomen op de Havo voor muziek en dans in Rotterdam alwaar hij trompet les kreeg van Ad van Zon. Daarna studeerde hij trompet 1e fase aan het Rotterdams Conservatorium bij Ad van Zon waar hij in 2001 cum laude afstudeerde. In 2003 sloot hij zijn studie 2e fase trompet kamermuziek en solospel met een 9 af aan het Koninklijk Conservatorium bij Ad van Zon. Tijdens en na zijn studie volgde Anton veel master classes en lessen o.a. bij Bart van Lier, Jörgen van Rijen, Ad Welleman, Frits Damrow, Andre Heuvelman en George Wiegel. Naast zijn studie speelde Anton met vele orkesten en ensembles mee - het Rotterdams Philarmonisch Orkest, de Koninklijke Militaire Kapel, Mariniers Kapel, Nederlands Blazers Ensemble, Amsterdam Sinfonietta en Nieuw Ensemble. Anton houd zich niet alleen bezig met klassieke muziek en de daarbij behorende stijlperiodes, maar improviseren binnen Jazz, Launch, Pop, Salsa, Hedendaagse muziek en zelf met een DJ hebben inmiddels ook zijn intresse. Anton werkt nu aan een solo album met eigen composities voor trompet die in diverse bezettingen en samenstellingen zullen worden opgenomen. Dit album zal na verwachting eind 2007 uitkomen.