Programma woensdag 5 februari 2014

Javier Lupiáñez Ruiz (viool) Leonardo Valiante (klavecimbel)

G. A. Pandolfi Mealli (1630-1669)
Sonata op. 3 in D groot voor viool en continuo
"La Castella"
Giovanni Picchi (1572-1643)
Toccata in d klein voor klavecimbel
F. A. Bonporti
(1672-1749)
Inventione I op. X in A groot
- cantabile
- aria
- giga
- recitativo
- bizaria
N. Matteis (ca. 1670-1714)
Passaggio rotto
- Andamento veloce
- Fantasia
A. Corelli (1653-1713)
Sonata X op. V in F groot (Rome 1700)
- preludio
- allemanda
- sarabanda
- gavotta
- giga

Leonardo Valiante,   klavecinist, Montevideo, Uruguay, studeerde aan de muziekschool Virgilio Scarabelli. In 1989 behaalde hij zijn diploma pianoleraar aan het Falleri Balzo Conservatorium, waarna hij bij Nelly Langone de Trocolli een postgraduate cursus volgde. Vervolgstudie klavecimbel bij Eduardo Gilardoni en Carlos Levin aan het Anglo Instituut. Hij volgde ook klavecimbel masterclasses bij Jose Gonzalez Uriol, Rosana Lanzelote en Yves Rechsteiner. Na het behalen van klavecimbel diploma A speelde hij met het orkest van Sodre o.l.v. dirigent Roberto Montenegro. In 1996 werd hij toegelaten tot het Haags Koninklijk Conservatorium voor klavecimbelstudie bij Jacques Ogg. Een tweejarige studie hedendaagse muziek bij Annelie de Man aan het Conservatorium van Amsterdam is in 2002 afgerond. In 2001 heeft hij o.l.v. Erik Klas het Noord Symfonie Orkest begeleid in de Vredenburgzaal te Utrecht. Hij begeleidt vanaf 2000 het koor VocAnimo o.l.v. Loek Ruijters en ook het Iriskoor te Warmond o.l.v. Marinus Link. In juli 2007 heeft hij met een trio in de Duitse kapel een Frans-Duits repertoire ten gehore gebracht, o.a. traverso Margarita Gonzales en fagottist Gabriel Pereyra. In september 2010 is o.l.v. hem delen uit de opera Orlando van G.F. Händel uitgevoerd met een strijkersensemble en solisten, o.a. Stephanie Gericke en Alexandra d'Espinoza en Leandro Marziotte in de Bosbeskapel te Den Haag. In 2011 heeft hij een concert gegeven in de Nelly Goitiñozaal van het S.O.D.R.E. te Montevideo, Uruguay met Clara Kruk en Rodrigo Riera en op 4 april 2012 in de Kloosterkerk te Den Haag met Michal Bitan, Javier Lupiáñez Ruiz en Paulina Ptak. In augustus 2012 een klavecimbelconcert op het MAfestival te Brugge. In september 2012 is o.l.v. hem opera Orlando van G.F. Händel uitgevoerd in de Church of our Savour en in de Bosbeskapel en in mei 2013 in de monumentale Oude Kerk van Naaldwijk. In november 2013 en januari 2014heeft het barokensemble o.l.v. hem delen van opera Rodelinda van G.F. Händel en psalm 126 Nisi Dominus en het fluitconcert van A. Vivaldi (solist Roberto Bando) uitgevoerd met Charlotte Munnik, Victoria Cassano, Mattias Pavlous en Jean-Sebastien Beauvais.

Francisco Javier Lupiáñez Ruiz, baroque violin "the fimrly eloquent violin of Javier Lupiáñez" GRAMOPHONE, March 2012 Javier was born in Melilla (Spain), where he receives several prizes in performing and composition. Violinist and musicologist. He had leaded several times ensembles such the Baroque Orchestra of the Superior Conservatory of Salamanca, Baroque Orchestra of Salamanca, the European Baroque Academy of Ambronay, Academia Montis Regalis... He develops also an intense work in chamber music playing with several ensembles and all around the world. As cofounder of the ensemble Les Esprits Animaux he plays regularly in Spain, Portugal, France, Italy, Germany, Japan and The Netherlands and had recorder for the label Harmonia Mundi. Now he is doing his Master Degree with Enrico Gatti at The Royal Conservatoire of the Hague and researching about rhetoric, Bach and violin music.