Programma zaterdag 21 oktober 2006

Juan Felipe Waller-Vigil
Chemicangelo

Peter Adriaansz
Structure XVI (No. 27e/i)

Claudio Baroni
Study # 2

Jacob ter Veldhuis
The Shining City

Hans Koolmees

Tatiana Koleva, geboren in Varna, Bulgarije, oogstte al vanaf de start van haar carrière veel succes met haar muzikale vertolkingen tijdens optredens op internationale podia voor moderne muziek. Als geen ander weet Koleva het publiek te bespelen met intrigerende ritmes, betoverende klanken en verrassende muzikale wendingen. Zij studeerde onder andere bij Robert van Sice, Wim Vos, Steven Shick, James Wood en Dobri Paliev. Sinds haar studie is zij actief bezig met het promoten van nieuwe muziek en speelt regelmatig nieuwe composities als soliste en in kamermuziekensembles. Tatiana werkt in nauwe samenwerking met gerenommeerde componisten als Louis Andriessen, Yannis Kyriakides, Jacob ter Veldhuis, David Lang, Christopher Fox en David Dramm. Er zijn speciaal voor haar inmiddels een groot aantal stukken geschreven. Zij trad op tijdens belangrijke internationale muziek-festivals, niet alleen in Europese landen als Nederland, Noorwegen, Ierland, Engeland, Belgie, Duitsland, Italië, Portugal, Zwitserland, Frankrijk en Bulgarije, maar ook in de Verenigde Staten, Japan, Jordanie en Mexico. Tatiana Koleva imponeerde als soliste met verschillende ensembles en orkesten waaronder het Varna Philharmonish orkest, het Symfonieorkest van het Conservatorium in Sofia en het Xenakis Ensemble in Nederland. Regelmatig werkt Tatiana Koleva met Theatergroep Hollandia, ASKO-, Schönberg-, en Maarten Altena Ensemble, MusikFabrik, Weshm, Filmmuseumprodukties en Orkest de Volharding . Zij is een van de oprichters van het Quartet ELECTRA voor eigentijdse muziek en heeft een vast duo met saxofonist Rutger van Otterloo. Voor haar interpretatie van eigentijdse muziek ontving Tatiana Koleva ondermeer de Kranichsteiner Musikpreis in Darmstadt (1994), de vierde prijs van het Internationaal Gaudeamus Vertolkers Concours (1993), de Publiekprijs als "de beste slagwerker" tijdens het Kamermuziek Concours in Sen Sauve d'Augverne in Frankrijk (1990), de Grote Prijs in de "Svetoslav Obretenov National Bulgarian Competition" (1988). Haar uitvoeringen worden regelmatig op radio en TV uitgezonden. Door de Bulgaarse Nationale Radio werd zij in 1998 genomineerd voor de "Musician of the Year".

Jan Hage volgde orgellessen bij Kees van Eersel en studeerde vervolgens orgel (docent Jan Welmers), Theorie der Muziek aan het Utrechts Conservatorium, Muziekwetenschap aan de Rijksuniversiteit Utrecht en Kerkmuziek aan het Nederlands Instituut voor de Kerkmuziek te Utrecht.Vervolgens studeerde hij gedurende twee jaar orgel bij André Isoir aan het Conservatoire National de Région te Boulogne-Billancourt. Hij rondde deze studie af met het behalen van de Prémier Prix "à l'unanimité du Jury". Hij won eerste prijzen te Leiden, Bolsward, Schaffhausen en Poitiers. Jan Hage geeft vele concerten in binnen- en buitenland en maakt radio- tv- en cd-opnames. Als componist schreef hij werken voor uiteenlopende bezettingen. Jan Hage werd in 1995 benoemd als organist van de Kloosterkerk in Den Haag. In 2006 ontving hij de Médaille d'argent van Société Arts-Sciences-Lettres te Parijs vanwege zijn verdiensten voor de Franse orgelcultuur. Hij is artistiek adviseur van de Stichting Kunstcentrum Kloosterkerk en organiseert in die hoedanigheid de pauzeconcerten.

Zie ook: de websites van Jan Hage en Tatiana Koleva. Het concert is mede mogelijk gemaakt door het Haags Orgel Kontakt.