Programma woensdag 20 mei 2015

(1860-1909)
Mallorca
(Transcriptie Segovia)
Manuel M. Ponce (1882-1948)
Sonatine Meridional
- Campo
- Copla
- Fiesta
Toegift:
José Muñoz Molleda
(1905-1988)
Diferencias sobre un tema
‘Al gran guitarrista, Andres Segovia'
Tema: adagio cantabile

Frans Brekelmans  was al eerder met zijn programma Segoviana te horen in de Kloosterkerk. In 2003 verscheen zijn eerste cd met repertoire dat voor Andrés Segovia werd gecomponeerd, toen speelde hij op een Spaans instrument van Antonio Marin Montero.

De beroemde Spaanse klassiek gitarist Andrés Segovia (1893-1987), met zijn imposante verschijning en romantische orkestrale klank, was niet tevreden met de gitaren uit zijn geboorteland en liet zijn favoriete gitaren in de jaren '20 en '30 bouwen door Hermann Hauser I in München. Frans Brekelmans speelt vanmiddag op zijn eigen exemplaar uit 1927, waarmee ook zijn tweede cd Musica Poetica is opgenomen.

Segovia zocht bij Hauser een instrument dat meer helderheid en kracht in grotere zalen had, en bovendien had Hauser I ervaring met oude instrumenten zoals de luit. Op het etiket in de gitaar staat: ‘Hermann Hauser, Lautenmacher'. Het ‘Segovia' model dat Frans Brekelmans bespeelt is gebaseerd de Manuel Ramirez gitaar van Segovia en de Antonio de Torres van Miguel Llobet.

U hoort vanmiddag werken uit het repertoire van Segovia, zoals ‘la Frescobalda' van Frescobaldi, Tarréga's Capricho Arabe, Mallorca van Albéniz (hommage aan het eiland waar Chopin en George Sand verbleven) en de voor hem door Manuel Ponce gecomponeerde Sonatine Meridional. De Sonatine was voor Ponce een voorbereiding op Concerto del Sur voor gitaar en orkest .

Frans Brekelmans studeerde af als uitvoerend musicus aan het conservatorium in Rotterdam en studeerde daarna bij Toyohiko Satoh, luitist, verbonden aan het Haags Conservatorium. Zie ook fransbrekelmans.nl

De originele darmbesnaring, zoals die in jaren '20 en '30 gebruikt werd, geeft een authentieke klank aan de Hausergitaar, te beluisteren op de cd Musica poetica die na het concert te koop is voor € 15,-.