Programma woensdag 1 juli 2015

Jaco van Leeuwen, orgel (Noordwijk)

Johann Sebastian Bach (1685-1750)
Fantasia (Concerto) G-dur BWV 571
- [Allegro]
- Adagio
- Allegro
Camille Saint-Saëns (1835-1921)
Prélude et fugue en si majeur (op. 99 no. 2)
Ad Wammes (*1953)
a) Rejoice! (uit Interludes for organ)
b) Psalm 23
André Verwoerd (*1926)
Toccata in d

Jaco van Leeuwen  volgde orgellessen bij Kees van Eersel en studeerde vervolgens orgel, piano (resp. bij Elly Kooiman en Theo Saris), koordirectie en kerkmuziek aan het Nederlands Instituut voor Kerkmuziek te Utrecht (diploma´s Docerend Musicus voor orgel en piano en het einddiploma Kerkmuziek). Hij vervolgde zijn orgelstudie bij Piet Kee aan het Sweelinck Conservatorium te Amsterdam (diploma Uitvoerend Musicus).
Aan de Internationale Zomeracademie voor Organisten te Haarlem volgde Jaco van Leeuwen cursussen en masterclasses bij o.a. Marie-Claire Alain, Hans Haselböck, Daniel Roth en Montserrat Torrent.
Hij won 1e prijzen op het Internationaal Orgelconcours Utrecht (1988) en het Internationaal Hendrik Andriessen Orgelconcours (1992).
Jaco van Leeuwen is als cantor-organist verbonden aan de Oude Jeroenskerk te Noordwijk. In 2007 ontving hij een koninklijke onderscheiding vanwege zijn verdiensten voor de Noordwijkse muziekcultuur.
Hij is ook actief als componist van kerkmuziek voor koor en orgel.
Van zijn spel zijn verscheidene CD's uitgebracht. Ook kwam er een CD uit met vocale kerkmuziekcomposities.