Programma woensdag 18 oktober 2006

Ensemble di Jephte (Klaartje van Veldhoven, sopraan; Sara Jaeggi, sopraan; Luciana Mancini alt; Joost van Velzen, tenor; Jan Douwes, bariton; Lionel Meunier, bas; Jan Cizmar, theorbe; Heidi Groeger, barokcello; Donald Nicolson, orgel; Marco Vitale, klavecimbel; Judith Weber, contrabas)

G.Carissimi
Historia di Jephte

De sopraan Klaartje van Veldhoven (1981) behaalde in 2004 haar Bachelor solozang aan het Koninklijk Conservatorium te Den Haag, waar ze studeerde bij Maria Acda, Rita Dams en Diane Forlano. Momenteel volgt ze de opleiding Master solozang, als onderdeel daarvan studeerde zij een semester in Basel aan de Schola Cantorum Basiliensis bij Evelyn Tubb en Gerd Turk. Deze studie werd haar mogelijk gemaakt door de Vanden EndeFoundation. Zij volgde o.a. masterclasses bij Jard van Nes, Bernarda Fink, Jill Feldman en Michael Chance. Afgelopen oktober won Klaartje de eerste prijs bij de competitie voor de ‘John Kerr Award for English Song'in Goudhurst (Engeland). Dit is een prijs voor de beste vertolking van het Engelse Lied (zij was de enige Nederlandse deelneemster). Klaartje werkte als soliste met het Atheneum Kamer Orkest o.l.v. Alexandru Lascae, ze zong in Steve Reichs Desert Music o.l.v. Reinbert de Leeuw en ze vertolkte onder leiding van Jos van Veldhoven met de Capella Figuralis van de Nederlandse Bachvereniging de rollen van Amor, Proserpina en Bacco in de opera Orfeo van Luigi Rossi. In april 2007 zal Klaartje met het kleine ensemble van de Nederlandse Bachvereniging een tournee maken door Amerika met de Hohe Messe van J.S. Bach. Na aanleiding van deze concerten wordt ook een cd uitgebracht. Zij zong onder andere de sopraanpartijen uit het Stabat Mater van Pergolesi, de Messiah van Handel, het Requiem van Mozart, de Johannes-en Mattheus Passion van J.S. Bach en het Gloria van Vivaldi. In 2003-2004 nam zij deel aan de opera-basisklas van de Nieuwe Opera Academie. In verschillende opera's zong zij de rollen van Belinda uit Dido en Aeneas, Eerste Fairy, Night en Juno uit de Fairy Queen (beide van Purcell) en Zerlina uit Don Giovanni van W.A. Mozart. In december 2005 zong zij de rol van het ‘Spiegelbeeld' in Pontormo, een nieuw geschreven opera van Niels Berentsen, in een productie van het Koninklijk Conservatorium onder muzikale leiding van Anthony Zielhorst en in de regie van Javier Lopez Pinon.