Programma zaterdag 7 november 2015

Geerten van de Wetering en Harmen Trimp, orgel m.m.v. Elma Timmers, sopraan

Programma Salutation joyeuse

Jan Pieterszoon Sweelinck (1562 - 1621)

Toccata in a

Anthon van der Horst (1899 - 1965)

Partita diverse sopra Pseaume 8 (1947)

Meditatie Gezang 244 (1962)

Twee orgelkoralen, Psalm 121 en Gezang 34 (1951)

Suite in modo conjuncto (1943)

-Toccata

-Trio Capriccioso

-Dialogo

-Fuge

In 2015 is het 50 jaar geleden dat de Nederlandse componist Anthon van der Horst (1899 - 1965) overleed. Onder het thema ‘Salutation joyeuse' zal tijdens twee concerten zijn complete orgeloeuvre worden uitgevoerd door Geerten van de Wetering (Den Haag) en Harmen Trimp (Groningen).

Op 7 maart 2015 is het precies 50 jaar geleden dat organist en componist Anthon van der Horst (1899 - 1965) overleed. Van der Horst was organist, dirigent en componist. Zijn inzet voor de muziek van Bach is in het begin van de 20e eeuw van grote betekenis geweest, met name als dirigent van de Nederlandse Bachvereniging. Daarnaast was hij een van de meest vooraanstaande Nederlandse organisten.

Van der Horst heeft als componist vele werken nagelaten, waaronder een heel aantal orgelwerken. Helaas worden zijn werken, ondanks de kwaliteit ervan, weinig gespeeld. Het herdenkingsjaar 2015 is voor Geerten van de Wetering en Harmen Trimp aanleiding om het complete orgeloeuvre van Van der Horst uit te voeren tijdens twee concerten komend najaar op het Marcussen-orgel van de Kloosterkerk te Den Haag. Beide organisten stammen - via onze docent Jos van der Kooy en diens leraar Charles de Wolff, leerling van Anthon van der Horst - indirect uit de school van Van der Horst.
Naast zijn composities voor orgel solo zal Van der Horst's Concert pour orgue et orchestre a cordes (1960), voor orgel en strijkersensemble, uitgevoerd worden (op 21 november). Dit werk is momenteel enkel in handschrift uitgegeven. Ter gelegenheid van deze uitvoering zal het opnieuw worden uitgegeven bij Donemus in een moderne druk.
Onder het thema Salutation joyeuse zullen de concerten plaatsvinden op zaterdag 7 en 21 november om 16.00u in de Kloosterkerk te Den Haag. Salutation joyeuse, de titel van zijn laatste compositie,was Van der Horst's afscheidsgroet aan het Nederlandse muziekleven. Met deze tweedelige concertserie staan de wij stil bij een van de meest markante personen uit het Nederlandse muziekleven van de vorige eeuw.

Geerten van de Wetering

Deze concerten worden mede mogelijk gemaakt door het Prins Bernard Cultuurfonds / Drs. Henri Roovers Fonds.