Programma woensdag 17 februari 2016

Trio Escapada: Emma Breedveld (viool), Bence Huszar (cello), Sebastiaan van Delft (piano, Indiaas harmonium)

Hongaarse Traditional
Mezőségi Tánc
Astor Piazzolla (1921-1992)
Otoño Porteño
Emma Breedveld
Canzeon
Bence Huszar
Menuet met variaties
(swing, Lassu Csardas, Matekpo)
Bence Huszar
Fuga
Emma Breedveld
Na den beginne
Astor Piazzolla
Verano Porteño

De leden van Trio Escapada  hebben hun sporen verdiend in de klassieke muziek, tango en wereldmuziek. Zij leerden elkaar kennen in verschillende ensembles, zoals Carel Kraayenhof's 'Sexteto Canyengue' en ensemble Lunatree. In Trio Escapada gooien zij alle ballast overboord die de muzikale creativiteit beperkt. Hun repertoire omvat Argentijnse tango, Hongaarse folk, avontuurlijk eigen werk en filmmuziek. In de traditie van de troubadours nemen de muzikanten van Escapada het publiek mee op een vlucht door het leven. Muziek is voor Escapada meer dan alleen muziek; het is een taal om levensverhalen over te brengen. Liefde en jaloezie, vreugde en melancholie worden zo gedeeld in een altijd weer gepassioneerd concert. (www.trioescapada.com)

Emma Breedveld kreeg haar eerste vioollessen van vioolpedagoge Coosje Wijzenbeek. Daarna studeerde zij aan het Utrechts Conservatorium en tenslotte aan het Conservatorium van Amsterdam bij István Párkányi. Zij volgde masterclasses bij Yvri Gitlis, Gilles Apap en Giora Feidman. Ze tourde zeven jaar als 1e violiste van Carel Kraayenhof's Sexteto Canyengue de wereld door. Zij is op dit moment violiste bij het Ives Ensemble en bij Floreal Strijkkwartet. Zij is docent aan het Conservatorium van Amsterdam en aan de Muziekschool Amsterdam. Ook is zij jaarlijks te vinden als docent, arrangeur en dirigent in Spanje, tijdens de muziekcursus ‘Verano Musical'.
Bence Huszar begon op zeven- jarige leeftijd met cello spelen in zijn geboortestad Boedapest. In 2001 kwam hij naar Amsterdam om te studeren aan het Conservatorium van Amsterdam bij Monique Bartels. In 2006 sloot hij zijn studie cum laude af. Hij vervolgde zijn studie in Tilburg bij de cellisten Ernst Reijseger en Paul Uyterlinde. Hij volgde cursussen bij onder meer Heinrich Schiff, Natalia Gutman, Jean-Guihen Qeyras, Colin Carr en Anner Bijlsma. Bence bestormt verschillende klassieke, wereldmuziek en pop-podia, onder meer met band "Vinsky", met Jahida Wehbe en Lunatree ensemble en met "Project 128 bpm" waarmee hij electro-acoustische dansmuziek speelt.
Sebastiaan van Delft werd in zijn prilste levensfase reeds onweerstaanbaar aangetrokken tot de mysterieuze, bijna spookachtige sferen van het kerkorgel. Hij nam orgel- en pianolessen bij Jos van der Kooy en Leo van Doeselaar en won als twaalfjarige de improvisatie- en interpretatieprijs op het Concours voor Jeugdige Organisten te Amsterdam. Vanaf 1985 studeerde hij klassiek kerkorgel bij Haite van der Schaaf en Bernard Winsemius aan het conservatorium van Hilversum, alwaar hij in 1991 afstudeerde. Tevens volgde hij als pianist lessen bij verschillende jazzmusici, onder wie Nedly Elstak. Sebastiaan vormt een trio met saxofonist/fluitist Pieter de Mast en tabla-speler Sandip Bhatacharya speelt als organist in het orgel/cello duo VanCampvanDelft. Met David Kweksilber en Michiel van Dijk vormt hij zijn eigen elektro-akoestische funkband Downbeat Syndrome. Hij is jarenlang pianist geweest in Carel Kraayenhof's ‘Sexteto Canyengue'.