Programma woensdag 21 juni 2006

Vanessa Vromans, viool; Patrick Hopper, orgel

J.S. Bach (1685-1750)
Christ, unser Herr, zum Jordan kam; BWV 684 (orgel solo)

Chaconne from Partita in D minor; BWV 1004 (viool solo)

O Lamm Gottes, unschuldig; BWV 656 (orgel solo)

Vanessa Vromans werd in Curaçao geboren. Haar vader is Nederlander en haar moeder Australische. De familie verhuisde kort daarna naar Nederland en vervolgens naar Australië. Daar nam Vanessa's moeder haar naar een muziekwinkel mee. "Ik weet nog dat ik omhoog keek en al die prachtige violen daar zag hangen," zegt ze. "Ik wist toen meteen dat ik viool wou leren spelen." Vanessa studeerde tijdens haar schooltijd en vertrok daarna weer naar Nederland.
In Rotterdam studeerde Vanessa Tango bij de afdeling Wereldmuziek. Daar had zij de gelegenheid om vele stijlen zich eigen te maken: Tango, Flamenco en Salsa; hoe dan ook keerde zij na enkele jaren toch weer terug naar de klassieke muziek, waar ze haar Bachelors en Masters verkreeg. Vanessa studeerde bij Joshua Epstein en Benzion Shamir. Verder volgde zij masterclasses bij de leden van het Daniël kwartet en het Brodsky kwartet. "Ik denk ook aan mijn dierbare lerares Kaoru Kakudo" zegt Vanessa, "die aan kanker is overleden tijdens mijn laatste jaar aan het Conservatorium." Momenteel woont Vanessa in Rotterdam, waar zij tevens docente is aan het Hellendaal Instituut.

Patrick Hopper begon zijn orgelstudie bij Henk Weber toen hij 13 was, en zette deze later voort op het Koninklijk Conservatorium te Den Haag bij Rienk Jiskoot. Omstreeks deze tijd werd hij assistent van Ton van Nierop in de Elandstraatkerk en speelde regelmatig na de Hoogmis elke maand op het 3-manuaals Franssen orgel. Sindsdien is hij als organist verbonden geweest aan vele kerken in Den Haag en Rotterdam en is momenteel werkzaam als organist/dirigent bij de St. Antonius Abt in Scheveningen. Als concertorganist speelt hij regelmatig in binnen- en buitenland en is een veelgevraagde begeleider. Zijn repertoire omspant werken uit de vroegste orgeltabulaturen tot hedendaagse werken. Patrick is vooral geïnteresseerd in de promotie van Nederlandse orgelmuziek in het buitenland. Patrick Hopper is een Fellow of the Royal College of Organists en examinator voor de Royal School of Church Music.