Programma woensdag 1 februari 2006

Ronde

Anoniem
Traditioneel Japans lied

W.W. van Nieuwkerk (geb. 1955)
Kadanza

Blaes-tuigh was vroeger een verzamelnaam voor alle muziek-instrumenten die door middel van de adem tot klinken werden gebracht. Hiertoe behoorden ook de blokfluiten. Deze worden in alle soorten en maten bespeeld door de musici van Blaes-tuigh Sonja Gruys, Brechtje Roos & Hilde de Wolf (afgestudeerd aan conservatoria in Nederland en Duitsland). Sinds kort is de klankkleur van het ensemble verrijkt met zang en viola da gamba.
Blaes-tuigh is begonnen als project op het Koninklijk Conservatorium te Den Haag en is inmiddels uitgegroeid tot een flexibel, professioneel ensemble. De muziek die Blaes-tuigh op haar repertoire heeft staan, varieert van werken uit de middeleeuwen tot hedendaagse composities. Het combineren van verschillende stijlen binnen één programma levert spannende resultaten op.
Dit programma is een deel van het nieuwe programma "Bon!", een programma met het allerbeste uit het blokfluit consort repertoire. Het ensemble laat muziek in allerlei stijlen horen. Zo spelen de musici 16e eeuwse polyfone muziek uit De Nederlanden en werken van componisten uit de 20e eeuw die daaruit hun inspiratie gehaald hebben. Composities van onder andere Antoine Brumel (1460-1515), Jeff Hamburg (1956) en Ryohel Hirose (130) vindt Blaestuigh bon.