Salutation joyeuse

Integrale uitvoering orgelwerk Anthon van der Horst in de Kloosterkerk Den Haag

Dit jaar is het precies 50 jaar geleden dat componist, organist en dirigent Anthon van der Horst (1899 - 1965) overleed. Zijn inzet voor de muziek van Bach is in het begin van de 20e eeuw van grote betekenis geweest, met name als dirigent van de Nederlandse Bachvereniging. Daarnaast was hij een van de meest vooraanstaande Nederlandse organisten.
Van der Horst heeft als componist vele werken nagelaten, waaronder een heel aantal orgelwerken. Helaas worden zijn werken, ondanks de kwaliteit ervan, weinig gespeeld. Het herdenkingsjaar 2015 is voor Geerten van de Wetering (Den Haag) en Harmen Trimp (Groningen) aanleiding om het complete orgeloeuvre van Van der Horst, inclusief enkele kleine koraalbewerkingen, uit te voeren tijdens twee concerten in de Kloosterkerk te Den Haag. Beide organisten stammen - via hun docent Jos van der Kooy en diens leraar Charles de Wolff, leerling van Anthon van der Horst - indirect uit de school van Van der Horst.
Naast zijn composities voor orgel solo zal Van der Horst's Concert pour orgue et orchestre a cordes (1960), voor orgel en strijkersensemble, uitgevoerd worden. Ter gelegenheid van deze uitvoering is dit werk opnieuw uitgegeven bij Donemus.
Onder het thema Salutation joyeuse zullen de concerten plaatsvinden op zaterdag 7 en 21 november om 16.00u in de Kloosterkerk te Den Haag. Salutation joyeuse, de titel van zijn laatste compositie, was Van der Horst's afscheidsgroet aan het Nederlandse muziekleven. Met deze tweedelige concertserie staan de organisten Trimp en Van de Wetering stil bij een van de meest markante personen uit het Nederlandse muziekleven van de vorige eeuw.
Ensemble Amici della Musica
Het ensemble Amici della Musica is opgericht door violist Frank de Groot, en bestaat uit jonge enthousiaste professionele musici die regelmatig met succes
concerten verzorgen en gevraagd worden voor de begeleiding van koren. Traditiegetrouw speelt het ensemble jaarlijks het Weihnachts Oratorium van Bach in de oude kerk van Wassenaar, en een Requiem op 4 mei in de oude kerk van Voorburg. Ook verzorgt het cantate diensten in de Hooglandse kerk in Leiden.
programma 1e concert 7 november

programma 2e concert 21 november