Programma zaterdag 17 september 2011

Jan Hage, orgel; Anton Weeren, trompet

Anton Weeren (geb. 1976)
Don Quichottisme (trompet en orgel, 2010)
1. What the h. is going on?
2. ‘Losing it'
3. ‘Make the best of it'

Jan Welmers (geb. 1937)

Licht en Donker V voor trompet en orgel (2006)

Jan Welmers
Litanie (1988) (orgel)

Jan Hage (geb. 1964)
- Rage! voor trompet en orgel (2005)
Do not go gentle into that good night
Rage, rage against the dying of the light
Dylan Thomas (1914-1953)

Jan Hage (geb. 1964) volgde orgellessen bij Kees van Eersel en studeerde vervolgens orgel (docent Jan Welmers), Theorie der Muziek aan het Utrechts Conservatorium, Muziekwetenschap aan de Rijksuniversiteit Utrecht en Kerkmuziek aan het Nederlands Instituut voor de Kerkmuziek te Utrecht.Hij behaalde de diploma's Docerend Musicus en Uitvoerend Musicus Orgel (met aantekening Improvisatie), het praktijkdiploma Kerkelijk Orgelspel (alledrie met onderscheiding) en het doctoraal diploma Muziekwetenschap

Vervolgens studeerde hij gedurende twee jaar orgel bij André Isoir aan het Conservatoire National de Région te Boulogne-Billancourt. Hij rondde deze studie af met het behalen van de Prémier Prix "à l'unanimité du Jury". In 2006 ontving hij de médaille d'argent van Société Académique Arts-Sciences-Lettres te Parijs vanwege zijn verdiensten voor de Franse orgelcultuur.

Hij won eerste prijzen tijdens het Nationaal Orgelconcours voor conservatoriumstudenten te Leiden, het Nationaal Orgelimprovisatie Concours te Bolsward, het Concours Suisse de l'orgue te Schaffhausen en het Prémier Concours de Musique classique te Poitiers. Hij geeft vele concerten in binnen- en buitenland en maakt radio- televisie- en cd-opnames. Hij is een warm pleitbezorger en veelgevraagd interpreet van hedendaagse orgelmuziek.

Als componist schreef hij werken voor orgel en ensembles zoals een Hooglied-cyclus voor zang en instrumenten, 'Elis' voor zang, blokfluit en klavecimbel, 'Mis' voor sopraan en orgel, 'Walsjes', 'Psalmen' en 'Suske en Wiske-suite' voor orgel.

Jan Hage werd in 1995 benoemd als organist van de Kloosterkerk in Den Haag. Hij voerde de integrale orgelwerken van Messiaen uit in een cyclus in deze kerk.

zie ook de website van Jan Hage: www.janhage

Anton Weeren begon op 9-jarige leeftijd met trompet lessen bij Wim van Schaik en als trompettist in de Harmonie Caecilia Veenendaal. Vanaf 1996 studeerde hij aan het Rotterdams Conservatorium, bij Ad van Zon in het hoofdvak trompet. In 2001 behaalde hij cum laude zijn diploma. Vervolgens deed hij zijn Master-studies aan het Koninklijk Conservatorium te Den Haag, waar hij in 2003 zijn Master behaalde. Tijdens zijn studie speelde hij onder andere in het Nationaal Jeugd Orkest. Eveneens volgde hij een vierjarige 1e fase hafa directie-opleiding bij Jos van de Sijde en Jaap Koops, die hij in 2002 met succes afsloot. Het groot diploma harmonie- en fanfare- directie (2e fase), waarvoor hij lessen volgde bij Carlo Balemans en Hans Leenders, werd door hem in 2009/2010 behaald door middel van 2 recitals, waarvan de eerste met het Fanfare Korps Koninklijke Landmacht Bereden Wapens, en de tweede met de Mariniers Kapel der Koninklijke Marine waar hij voor deze gelegenheid de première van zijn eerste Symfonie dirigeerde.
Tijdens en na zijn studie volgde Anton veel masterclasses en lessen o.a. bij Bart van Lier, Jörgen van Rijen, Ad Welleman, Frits Damrow, Andre Heuvelman en George Wiegel. Als trompettist speelde hij onder andere met het Nederlands Blazers Ensemble, het Orkest de Volharding, het Rotterdams Philharmonisch Orkest, de Koninklijke Militaire Kapel "Johan Willem Friso", de Amsterdam Sinfonietta en de Marinierskapel der Koninklijke Marine. Met de organist Jan Hage vormt hij een duo en verzorgt regelmatig concerten. Hij is dirigent van het Fanfareorkest Prins Hendrik uit Aalst. Als componist en arrangeur is hij autodidact en schrijft hij werken voor harmonie- en fanfareorkesten of brassbands maar ook voor koren en kamermuziek.