Programma woensdag 17 september 2014

Barokensemble o.l.v. Leonardo Valiante, Mattias Pavlous, countertenor

Programma Delen uit opera Rodelinde

G. Ph. Telemann (1681-1767)
Concerto TWV 43:A4 voor strijkers en continuo
- adagio
- grave
G. F. Händel (1685-1759)
highlights opera Rodelinda
- ouverture
- menuet
Akte 1: Scene VI
SINFONIA
- accomp. "Pompe vane..."
- Aria: Dove sei?
Scene XI
- accomp: Sí , l‘infida consorte
- Aria: Confusa si miri
Akte II: Scene V
- aria: Scacciata dal suo nido
Akte III: Scene VIII
- aria : Vivi tiranno

Mattìas Pavlous Countertenor,
De Grieks/Nederlandse countertenor Mattias Pavlous, geboren op Rhodos, studeerde bij Christina Giannakopoulou en Aris Christofellis aan het Kodály Conservatorium in Athene, waar hij een eerste prijs ontving voor zijn solo diploma. In 2012-2013 was hij lid van de Operastudio Vlaanderen in Gent en met een Alexander S. Onassis Foundation beurs, heeft hij met Michael Chance, Jill Feldman, Peter Kooy en Rita Dams repertoire voor zijn Master in Oude muziek aan het Koninklijke Conservatorium in Den Haag gestudeerd. Mattias volgde hiervoor een studie economie (Aristotle Univ. van Thessaloniki) en is afgestudeerd in International Business (MSc - Univ. van Groningen).

Met repertoire variërend van renaissance liederen tot barok cantates en van geestelijke muziek naar opera tot contemporaire werken, verscheen Mattias in uitvoeringen van de Operastudio Vlaanderen in de Vlaamse Opera te Gent en Antwerpen, het Festival Oude Muziek in Utrecht en het Cecil Sharp House in Londen. Ook werkte hij samen met oude muziek ensembles en orkesten zoals het het Barokensemble van het Koninklijk Conservatorium, het Spectra Ensemble, Jeugd en Muziek orkest van Antwerpen, J.Pzn Sweelinck orkest.

Mattias vertolkte de rol van journalist in de opera ‘‘Romy'' van Joris Blanchaert (1976-). Eveneens was hij de eerste countertenor bij de première van ‘‘The hour of the last supper'', een liturgisch drama van Philipos Tsalachouris (1969-). In 2010 zong hij de soundtrack voor de speelfilm ‘‘Boy Eating the Bird's Food'' van Ektoras Lygizos (2013, Fantasia Prodcutions). In het verschiet ligt zijn debut als Bertarido in G.F. Handel's Rodelinda, Regina de Longobardi.

Leonardo Valiante geboren in Montevideo, Uruguay, studeerde aan de muziekschool Virgilio Scarabelli. In 1989 behaalde hij zijn diploma pianoleraar aan het Falleri Balzo Conservatorium, waarna hij bij Nelly de Trócolli een postgraduate cursus volgde. Hij studeerde klavecimbel bij Eduardo Gilardoni en Carlos Levin aan het Anglo Instituut en liep masterclasses bij Jose Gonzalez Uriol, Rosana Lanzelote en Yves Rechsteiner. Hij speelde met het orkest van Sodre o.l.v. dirigent Roberto Montenegro. Vanaf 1996 studeerde hij op het Haags Koninklijk Conservatorium bij Jacques Ogg en vanaf 2002 aan het Amsterdams Conservatorium bij Annelie de Man. In 2001 heeft hij o.l.v. Erik Klas het Noord Symfonie Orkest begeleid in de Vredenburgzaal te Utrecht.
Hij begeleidt vanaf 2000 als pianist/organist het koor VocAnimo o.l.v. Loek Ruijters, het Iriskoor in Warmond o.l.v. Marinus Links en de vieringen in de Emmauskerk.
Vanaf 2007 tot heden heeft hij verschillende concerten verzorgd: o.a. met een trio in de Duitse kapel met een Frans-duits repertoire, o.a. traverso Margarita Gonzales en fagottist Gabriel Pereira; o.l.v. Joke Geraets m.m.v. Pepijn Eijgenraam, bas en Ruud Mourik, slagwerk; onder zijn leiding delen uit opera Orlando van G.F. Händel uitgevoerd met het barokensemble en solisten, o.a. mezzosopranen Stephanie Gericke, Alexandra d'Espinoza en countertenor Leandro Marziotte in de Bosbeskapel te Den Haag; in de Nelly Goitiño van het S.O.D.R.E. in Montevideo, Uruguay met barokvioliste Clara Kruk en cellist Rodrigo Riera.