Programma woensdag 20 januari 2016

Robert de Bree (blokfluiten)

  • Aanvangstijd: 12:45 uur
  • Locatie: Kloosterkerk

Programma De Partita Improvisaties/Bewerkingen

J. S. Bach  (1685-1750)
Solo BWV 1013
Solo op Kaehn (Thailand)
Allemande
Arr. Mediana voor Launeddas (Sardinië)
Courante
Solo op Sompoton (Bali, Indonesië)
Sarabande
Quadruple Jig (2016) voor 4 tin whistles (Ierland)
Bourée Anglaise

Toelichting:
Johann Sebastian Bach was een meester op het orgel. Een orgel kan verschillende noten tegelijkertijd spelen wat resulteert in akkoorden & meerstemmigheid. De meeste solo werken uit Bachs tijd en van Bach zelf zijn voor een meerstemmig instrument als het orgel.
Een grote uitzondering daarop is Bachs solo BWV 1013 voor fluit solo: de fluit kan maar één klank tegelijkertijd voortbrengen, maar Bach denkt desalniettemin niet alleen in eenstemmigheid. Bach vond het denk ik leuk zichzelf conceptuele opdrachten te geven: "ik mag alleen dit motief gebruiken", of in dit geval: hoe klinkt die ene stem toch niet eenzaam?
Hoewel het (overigens niet door Bach) geschreven manuscript van BWV 1013 het stuk de titel "Solo" geeft, is het werk algemeen bekend als "Partita". Een partita is eigenlijk gewoon een collectie stukjes, vaak dansen, in dit geval vier. Musici uit die tijd speelden vaak geïmproviseerde preludes voordat ze een stuk begonnen, soms zelfs een prelude voor elk deel. Dit laatste weten we bijvoorbeeld van de blinde pas dertienjarige fluitist Dülon bij de uitvoering van het enige werk voor fluit solo van zoon C. P. E. Bach.
In dit programma krijgt elk deel van de partita een meerstemmige partner. In de westerse kunstmuziek speel je als blazer altijd maar één noot, maar in de muziek uit andere landen is dat helemaal niet zo; denk bijvoorbeeld aan de doedelzak. Deze vaak totaal onbekende instrumenten zijn als het ware de orgels van deze exotische plekken.
In tweespalt met Bachs partita delen ontstaat een spanningsveld tussen de eenstemmige, maar meerstemmig bedoelde muziek van Bach voor het blaasinstrument fluit, en de ‘meerstemmige' muziek die deze etnische instrumenten voortbrengen, of die mij inspireerden voor nieuwe stukken en technieken op mijn eigen instrumenten. 

Informatie over de uitvoerende(n)

Robert de Bree is een Nederlandse blokfluitist, hoboïst en improvisator.

Robert is mede-oprichter van orkest Symphonie Atlantique dat onlangs succesvol Giulio Cesare van Handel in het Concertgebouw te Amsterdam uitvoerde.

Onderdeel van zijn solo projecten is Ethnicities (muziek voor ethnische polyfone blaasinstrumenten) en Fantasia (improvisaties gebaseerd op fantasias van Telemann). Hij nam op voor WDR, NAXOS en ERATO (Diapason d'Or, BBC choice of the month) en werkte onder andere met Ton Koopman, Sir John Elliot Gardiner, L'Arpeggiata, Rachel Podger en Reinhard Goebel. Robert was succesvol bij verschillende concoursen: SONBU (NL, 2004, 1e prijs), Prinses Christina Concours (NL, 2005), Musica Antica Competition (BE, 2008), Telemann Wettbewerb (DE, 2009). Als actieve docent onderwijst hij barokhobo, improvisatie en blokfluit en gaf hij masterclasses in Cambridge, Mexico City en aan de conservatoria van Den Haag, Rotterdam en Katowice. In Mei 2015 was hij jurylid voor het internationale blokfluit concours ORDA in Amsterdam.

Dit programma is ook in PDF-formaat beschikbaar.