Programma woensdag 3 augustus 2016

Willem Hormann, orgel (Den Bosch)

Max Reger (1873-1916)
- Präludium h-moll
- Melodia B-dur
(uit Neun Stücke op.129)
Johann Sebastian Bach (1685-1750)
- Preludium en fuga in G, BWV 550
A. Corelli (1653-1713)
- Concerto
Spanje, anoniem 16e eeuw
- Passacalles de primer tono
Maurice Duruflé (1902-1986)
- Prélude sur l'Introït de L'Épiphanie
- Toccata (uit Suite Op. 5)

Willem Hörmann ('s-Hertogenbosch 1953)  studeerde af in vijf richtingen waaronder kerkorgel en piano. Als organist is hij verbonden aan de Sint Cathrienkerk te ‘s-Hertogenbosch; daarnaast is hij organist in de H. Hartkerk te Vught, de Sacramentskerk te Middelrode en de SOW-Gemeente te Berlicum. Buiten zijn werk als docent toetsinstrumenten geeft hij orgelconcerten en werkte hij mee aan diverse uitvoeringen met koren en opname's voor radio, tv en cd. De afgelopen jaren bespeelde hij tijdens concerten meer dan 60 orgels in binnen- en buitenland (VS, Israel, Frankrijk, Duitsland, België en Luxemburg). Dit jaar is hij te beluisteren in Washingtin DC (VS), Ulm en Stuttgart (D) en diverse plaatsen in heel Nederland. Door diverse Brabantse orgelkringen werd hij de afgelopen jaren opnieuw voor het geven van concerten uitgenodigd.
Op zijn repertoire staan de meeste grote werken van J.S. Bach, symfonieën van Widor, Dupré en Vierne, grote werken van Olivier Messiaen, César Franck, Franz Liszt, J.P. Sweelinck, eigen werken en improvisaties. Regelmatig voert hij hedendaagse werken uit van componisten die hij heeft horen spelen zoals Naji Hakim en Thierry Escaich; ook laat hij regelmatig werken horen van Brabantse componisten uit de 20ste eeuw zoals Louis Toebosch, Antoon Maessen en Jos van Amelsvoort.
Op veel concerten die hij samen met vooraanstaande koren gaf stonden omvangrijke werken op het programma, waaronder werken voor twee koren en twee orgels; ook begeleidde hij tal van solisten.
Hij zette zich in voor de Brabantse Orgelfederatie, en jarenlang voor de besturen van de Stichting Orgelkring "Hendrik Niehoff", de Interkerkelijke Stichting Opleiding Kerkmuziek, en is actief als bestuurslid van de Vrienden van het Smitsorgel Sint Lambertuskerk Rosmalen, de Orgelkring Sint Cathrien en de Stichting Regionale Muziekschool 's-Hertogenbosch.
Voor informatie over zijn concerten, repertoire, cd's en bespeelde orgels: www.willemhormann.nl
en op Youtube staan 40 opnames, met 7 uur orgelmuziek, waaronder opnames van zijn huisorgel met 12 registers.