Programma woensdag 5 oktober 2016

Trio Black Intention Sascha Mommertz, Lydia Nagel, Yvonne Rietbergen (blokfluiten)

Programma Van Browning tot Blues

Solomon Eccles (1618–1683)  (arr. La Fontegara Amsterdam)
- A Division to a Ground
- uit het Llibre Vermell de Montserrat
Mariam Matrem Virginem

arr. La Fontegara Amsterdam
- La Gamba
Elway Bevin (1584-1642)
- Browning
arr. La Fontegara Amsterdam
- La Follia
Willem Wander van Nieuwkerk (*1955)
- Bye bye, blues (C-U, Jesus) (1993)

Improviseren over een gegeven melodie of basthema is eeuwenlang een geliefd tijdverdrijf geweest voor musici en componisten. En ook luisteraars zijn er dol op. Dit programma staat bol van de variatiewerken en loodst de luisteraar door diverse stijlperioden. Middeleeuwen, renaissance, barok en huidige tijd, tophits uit een ver en minder ver verleden, waaronder de Browning en het beroemde La Follia.

Black Intention  wil het publiek laten kennismaken met de veelzijdige en afwisselende klankwereld van de blokfluit. Het repertoire van Black Intention reikt van de Middeleeuwen tot heden. Elke tijdsperiode kent weer zijn eigen typerende en inspirerende muziek. Om deze muziek zo goed mogelijk voor het voetlicht te brengen maakt het trio gebruik van diverse typen blokfluiten in verschillende formaten.

De naam van het ensemble is afkomstig van de gelijknamige compositie van Maki Ishii, een Japanse hedendaagse componist.

Yvonne Rietbergen studeerde blokfluit aan de Hogeschool voor de Kunsten te Utrecht bij Reine-Marie Verhagen en Heiko ter Schegget en behaalde daar haar diploma Eerste Fase en haar Master-diploma Performance. Omdat ze graag meer wilde weten over de achtergronden van muziek en muziekgeschiedenis studeerde ze tevens muziekwetenschap aan de Universiteit van Utrecht. Tijdens en na haar studie volgde Yvonne masterclasses bij o.a. Marion Verbruggen, Sebastien Marq, Christina Pluhar en Bruce Dickey.

Yvonne is werkzaam als blokfluitist, muziekdocent en musicoloog. Ze treedt op in diverse combinaties, heeft een privé-lespraktijk, geeft lezingen en cursussen als musicoloog en schrijft teksten, toelichtingen en haar eigen cursussen. Ze hoopt haar eigen liefde en fascinatie voor muziek en muziekgeschiedenis op haar leerlingen en toehoorders te kunnen overbrengen door haar kennis en kunde met hen te delen. Recentelijk ontwikkelde ze enkele muzikale verhalen; interactieve voorstellingen voor kinderen, waarin ze niet alleen actief is als musicus en verteller, maar waarvoor ze ook attributen en afbeeldingen ontwerpt en vervaardigt.

Lydia Nagel studeerde blokfluit aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag bij Michael Barker, Ricardo Kanji en Marion Verbruggen en volgde masterclasses in Madrid bij Marijke Miessen en Baldrick Deerenberg. Daarnaast studeerde ze schoolmuziek, eveneens aan het Koninklijk Conservatorium, en vervolgens behaalde ze de certificaten Muziek op schoot en Samenspeelles. Ze trad op in Nederland en Engeland in enkele producties onder leiding van dirigent William Christie. Naast Black Intention is ze te horen in ad hoc ensembles.

Lydia werkte als muziekdocent bij diverse muziekscholen, basisscholen, kunstinstellingen, bij de kinderopvang en naschoolse opvang.

Sinds 2010 biedt Lydia in haar praktijk in Den Haag muzieklessen en trainingen aan. Met Sonata Muziekonderwijs richt Lydia zich op de positieve uitwerking van inspirerend muziekonderwijs.

Sascha Mommertz studeerde blokfluit aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag bij Jeanette van Wingerden en Marion Verbruggen. Hij vervolgde zijn studie aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht bij Heiko ter Schegget. In 2000 behaalde hij daar het diploma Uitvoerend Musicus. Daarnaast studeerde hij privé bij Marijke Miessen in Amsterdam en volgde hij masterclasses bij o.a. Matthias Weilenmann en Jérôme Minis. Gedurende 2 jaar studeerde hij blokfluitbouw bij Jacqueline Sorel in Den Haag. Hij volgt een privéstudie traverso bij Ricardo Kanji.

Sascha is actief als solist, kamermusicus en orkestmusicus in diverse ensembles en orkesten, waaronder zijn eigen Trio da Fusignano en Orkest van de Domcantorij Utrecht, waar hij tevens orkestmanager is. Hij concerteert in binnen- en buitenland en maakte verschillende radio-, tv- en CD-opnames.

Sascha is werkzaam als hoofdvakdocent blokfluit aan aan het Fontys Conservatorium in Tilburg en als docent blokfluit aan het Utrechts Centrum voor de Kunsten. Hij geeft lezingen, masterclasses en coacht ensembles. Daarnaast geeft hij cursussen bij Huismuziek.