Programma woensdag 2 november 2016

Piu Corde Agnieszka Papierska (viool), Liene Madern-Stradina (fortepiano)

  • Aanvangstijd: 12:45 uur
  • Locatie: Kloosterkerk

Programma 

Wolfgang Amadeus Mozart (1756 - 1791)
- Vioolsonate in e klein K.304/300c (1778)
1. Allegro
2. Tempo di Menuetto

Ludwig von Beethoven (1770-1827)
- Vioolsonate F Major Op.24 No.5 'Frühlingssonate' (1800-01)
I. Allegro
II. Adagio molto espressivo
III. Scherzo
IV. Rondo

Mozart's e minor sonata is de enige vioolsonata in mineur toonsoort. Ook heeft deze sonata slechts twee delen, maar hier is een nieuwe diepgang van dramatische expressie die volledig in overeenstemming is met de minor mode te horen. Pogingen van Mozart een grotere rol aan de viool te geven in een genre die traditioneel gedomineerd wordt door het toetsenbord, komen in deze sonata tot uiting.
Deze vioolsonata van Beethoven was de eerste om te breken met het klassieke driedelige sonate formaat. Het was een voorlopige breuk, hoewel de nieuwe Scherzo nauwelijks meer dan een minuut lang is. Het werk ontstijgt de manier van componeren van de achttiende eeuw ook op andere manieren, maar in het bijzonder door de ontspannen lyriek die in ieder deel doordringt. De naam "Voorjaar Sonata" (Frühlingssonate) heeft dit stuk pas gekregen nadat Beethoven stierf. Het Allegro deel is gebruikt in de musical ‘Fame'.

Informatie over de uitvoerende(n)

Più Corde verkent kamermuziek uit het tijdperk van de verlichting. De kern van de groep is de fortepiano en viool. Het ensemble werd in 2015 gevormd door (ex)studenten van het Koninklijk Conservatorium in Den Haag, die een gemeenschappelijke passie hebben voor het ten gehore brengen van een late klassieke en romantische repertoire op historische instrumenten.Liene Madern-Stradina

De concertprogramma's van het ensemble Più Corde tonen de verscheidenheid en rijkheid van muziekstijlen in heel Europa in de tweede helft van de 18e en het begin van de 19e eeuw. Doel van de groep is om de muziek in de context van de geschiedenis, filosofie, politiek, kunst, mode en sociale leven van de mensen in die tijd te plaatsen.

Industriële en sociale revoluties, gedachten van Voltaire, Rousseau, Adam Smith, pre-romantische poëzie beïnvloedden componisten en hun muziek. Het ensemble wil aan het publiek presenteren hoe de werken van Haydn, Beethoven, Pleyel en andere componisten de tijdsgeest weergeven waarin ze werden gecomponeerd.

Agnieszka Papierska

De muziek van de tijdperk van verlichting omvat een breed palet aan emoties die snel veranderen. Men kan melancholie, verlangen, vreugde en angst terug vinden. Piú Corde wil de emoties geschreven in de muziek doen herleven en overbrengennaar de luisteraars. In de voortdurende zoektocht naar een vorm van expressie experimenteerd het ensemble met de klankmogelijkheden van historische bogen, snaren en toetsen.

Fortepiano naar model ‘Stein' gebouwd door E.Trompetter. De aanschaf is mede mogelijk gemaakt door het Prins Bernhard Cultuurfonds.


Dit programma is ook in PDF-formaat beschikbaar.