Programma zaterdag 13 mei 2017

Geerten van de Wetering (orgel) i.s.m. Festival 'Dag in de Branding'

  • Aanvangstijd: 16:30 uur
  • Locatie: Kloosterkerk

Programma Principal Sound

Morton Feldman: A very short trumpet piece door Marc Busscher (trompet)
Morton Feldman - Principal Sound
Pauline Oliveros - Bye bye butterfly (tape)

In stukken op de rand van de stilte liet Morton Feldman het besef van tijd verdwijnen. OrganisMorton Feldmant Geerten van de Wetering vertolkt in de Kloosterkerk Principal Sound, Feldmans enige orgelstuk. Maar ook dit werk uit 1980 is ‘vintage Feldman'. Herkenbare klankkleuren en harmonieën geven het stuk coherentie. Geen enkel patroon herhaalt zich, de muziek is voortdurend in ontwikkeling. Als toehoorder word je aangespoord met oren op steeltjes te luisteren en op te gaan in klank. Dat vereist ‘deep listening' - een begrip dat werd geïntroduceerd door de vorig jaar november gestorven componiste Pauline Oliveros. Als hommage klinkt een van haar baanbrekende elektronische composities: Bye bye Butterfly uit 1965. Een plaatopname van het liefdesduet uit Puccini's Madama Butterfly heeft zij met oscillatoren en bandrecorders vervormd. De componiste schreef dat het doel was om ‘afscheid te nemen van de muziek uit de negentiende eeuw, maar ook van de toen geïnstitutionaliseerde onderdrukking van de vrouw'.

zie ook programmaboekje op site dag in de branding.

Informatie over de uitvoerende(n)

Geerten van de Wetering studeerde orgel en improvisatie bij Jos van der Kooy en kerkmuziek bij Theo Goedhart aan het Koninklijk Conservatorium te Den Haag. Na het behalen van zijn mastergraad studeerde hij verder in Wenen bij Roman Summereder (20e eeuwse muziek) en Peter Planyavsky (improvisatie). Hij was finalist bij improvisatieconcoursen in Schlägl (O) Geerten van de Weteringen Münster (D). Geerten is organist van de Kloosterkerk te Den Haag en dirigent van Het Wassenaars Kamerkoor. Daarnaast is hij artistiek adviseur voor Stichting Kunstcentrum Kloosterkerk en bestuurslid van Stichting Orgelstad Leiden.

Hij heeft een breed repertoire met bijzondere interesse voor 20e-eeuwse en hedendaagse muziek en speelde diverse premières. Als solist concerteert hij in binnen- en buitenland, daarnaast treedt hij op in kleinere bezettingen. Ook werkt hij regelmatig samen met koren en orkesten. Zo voerde hij concerten voor orgel en orkest uit van Francis Poulenc, Paul Hindemith en Anthon van der Horst en trad op met o.a. Cappella Amsterdam, Residentie Bach Ensembles en het Haags Matrozenkoor, waarvan hij de vaste begeleider is. Bovendien zet hij zich er voor in het orgel aan een breed publiek te presenteren door het instrument te combineren met andere kunstdisciplines.