Programma woensdag 18 april 2018

The Hague String Trio - Justyna Briefjes (viool), Julia Dinerstein (altviool) en Miriam Kirby (cello)

Hans Krása (1899-1944)
Tanec

Ernst von Dohnányi (1877-1960)
Serenade in C op. 10
1 Marcia. Allegro
2 Romanza. Adagio non troppo, quasi andante
3 Scherzo. Vivace
4 Tema con variazioni
5 Rondo (Finale). Allegro vivace

The Hague String Trio
In 2006 richtten drie bevlogen musici The Hague String Trio op. Den Haag is de stad waar zij zich met hun uiteenlopende achtergrond na jaren van studie en werk in landen over de hele wereld hebben gevestigd. Hun voorliefde voor kamermuziek en het grote repertoire voor strijktrio heeft hen bij elkaar gebracht. Zij werpen zich niet alleen op de vertolking van beroemde trio’s van Mozart, Beethoven en Schubert, maar ook op de verborgen, minder bekende van bijvoorbeeld Melartin of Krása. Daarnaast bieden zij programma's aan met gastmusici, zoals hoboïste Pauline Oostenrijk en pianist Daniël Kramer. In haar inmiddels 12-jarige bestaan heeft The Hague String Trio een groot aantal memorabele concerten gegeven in Nederland, Engeland en Duitsland. De musici streven ernaar met hun liefde voor muziek het publiek een onvergetelijk concert te bezorgen.the hague string trio.jpg

Justyna Briefjes studeerde viool aan het Koninklijk Conservatorium te Den Haag bij Peter Brunt, Kees Hülsmann en Janet Krause. Naast het conservatorium studeerde zij 2 jaar kunstgeschiedenis aan de Universiteit van Amsterdam. Sinds 1 maart 2004 maakt zij deel uit van het Residentie Orkest als plaatsvervangend aanvoerder 2e violen. Naast haar vaste ensembles The Hague String Trio en Revolve speelt zij zo veel mogelijk kamermuziek in de meest uiteenlopende bezettingen. Zij volgde masterclasses bij Mauricio Fuks, Herman Krebbers en Alexander Kerr. Justyna speelt op een viool uit de school van Panormo (Londen, ca. 1790), haar ter beschikking gesteld door het Nationaal Muziekinstrumenten Fonds.

Julia Dinerstein studeerde aanvankelijk viool aan het Tchaikovsky Conservatorium in Moskou bij Elizabetha Gilels en Andrei Korsakov. Daarna studeerde ze altviool bij Michael Kugel aan het Conservatorium van Maastricht waar ze haar Master met onderscheiding behaalde. Sinds 2002 woont Julia in Den Haag en speelt zij talrijke recitals en kamermuziekconcerten binnen en buitenland, o.a. als lid van The Hague String Trio en Zemtsov altviool kwartet. Zij is altviooldocente aan CODARTS (Rotterdams Conservatorium), Maastricht Conservatorium, ARTEZ Conservatorium (Arnhem /Zwolle), Academie Muzikaal Talent (Utrecht) en docent viool/altviool aan het Hellendaal Muziekinstituut in Rotterdam. Elke zomer geeft Julia masterclasses in Frankrijk, Italië, Estland, Kroatië en Slowakije, zij heeft ook masterclasses in China, Colombia, Spanje en de VS gegeven. Julia werkte als gastaanvoerder bij Het Orkest van De Munt , Filharmonisch Orkest van Vlaanderen, Brussels Philharmonic (BRT), Holland Symfonia en het LSO. Julia is 2e prijs winnares van het Beethoven Internationaal Altviool Concours in Oostenrijk.

Miriam Kirby werd in Engeland geboren. Zij studeerde eerst bij Joan Dickson aan de Royal College of Music, daarna rondde ze haar studietijd in Engeland af aan de Guildhall School of Music & Drama bij Melissa Phelps en William Pleeth. Aan de Robert Schumann Hochschule, Düsseldorf heeft Miriam haar Solistendiploma bij Johannes Goritzki gehaald. In Engeland speelde Miriam regelmatig in orkesten zoals het Royal Philharmonic Orchestra, City of Birmingham Symphony Orchestra en English Chamber Orchestra. In Duitsland was zij plaatsvervangend aanvoerder van de Deutsche Kammerakademie. Sinds 1998 is Miriam vast lid van het RO en sinds 2006 speelt zij in The Hague String Trio. Miriam bespeelt een Bronek Cison cello uit het jaar 1996, gebouwd in Chicago.