Programma woensdag 17 oktober 2018

Giardino Musicale: Marit Darlang, blokfluit/fagot; Elske Tinbergen, barokcello/basviool en Jerome Brodin, klavecimbel

  • Aanvangstijd: 12:45 uur
  • Locatie: Kloosterkerk

Programma Oh Nederland

Nicolaus à Kempis (c. 1600-1676)
Sinfonia 1 in d
(Uit: Symphoniæ unius, duorum, trium, IV. et V. instrumentorum adjunctæ quatuor 3. instrumentorum & duarum vocum. Antwerpen: Pierre Phalèse, 1647)
 
Alexis Magito (1711-1773)
Uit: Sonate VI in D voor cello en klavecimbel
Adagio – Allegro
(Uit: Six sonate for the violoncello e basso Cambridge: John Wynne, c. 1759)
 
Unico van Wassenaer (1692-1766)
Uit: Sonata prima in F voor blokfluit en klavecimbel
Grave – Allegro
(Uit: manuscript: Sonate di Flauto a Solo et Basso per il Cembalo)
 
Willem Wander van Nieuwkerk (1955)
Adagio, non adagio (1987) voor altblokfluit, cello & klavecimbel
 
Mr Carolo (??-??)
Sonata VI in Bes voor basviool, fagot en klavecimbel
Largo – Poco Allegro – Adagio - Canzona – Allegro
(Uit: X Sonates à 2 Violes de Gambe & 1 Basse Continue, également bons à jouer sur 2 Bassons ou Basses de Violon. Amsterdam: Estienne Roger, 1702)

Informatie over de uitvoerende(n)

'Giardino Musicale' staat voor een tuin vol muzikale bloemen.

Grote spectaculaire bloemen, en ook heel kleine, tere exemplaren.

Een grote variatie aan contrasterende en harmoniërende kleuren en verschijningsvormen.

Het internationale barokensemble  Giardino Musicale, dat zowel in grote als kleine bezetting optreedt, is in 2006 opgericht door blokfluitiste/hoboïste Eva Harmuthová en celliste Elske Tinbergen.

Het ensemble beperkt zich qua repertoire niet alleen tot de geijkte stukken: Giardino Musicale wil een podium zijn voor bijzondere ‘onontdekte’ muziek.

Bij kamermuziekconcerten worden ook bijzondere instrumenten tot klinken gebracht (zoals oboe da caccia, basse de violon, violoncello piccolo, viola d'amore en basblokfluit), en wordt de muzikale beleving geïntensiveerd door een mondelinge toelichting met achtergrondverhalen, 'spicy details' en de samenhang van de uit te voeren werken, zo nu en dan aangevuld met enkele theatrale elementen.

Giardino Musicale in grote(re) bezetting werkt regelmatig samen met dirigenten Arjen J.A. Uitbeijerse (Christelijk Vocaal Ensemble Marcantus, Psallite Deo) en Patrick van der Linden (professioneel Kamerkoor Ars Musica, Toonkunstkoor Wageningen). Haar tiende concertseizoen heeft Giardino Musicale gevierd met o.a. de uitvoering van een van de hoogtepunten uit de Barok: de Hohe Messe van J.S.Bach.

Marit Darlang, geboren te Amsterdam in 1990, studeerde blokfluit aan het Utrechts Conservatorium bij Heiko ter Schegget en historische fagot aan het Koninklijk Conservatorium te Den Haag met Donna Agrell en Wouter Verschuren.  In juni 2016 heeft Marit haar studie met Josep Borràs aan Escola Superior de Música de Catalunya (ESMUC) te Barcelona afgerond.

Marit Darlang.jpgAls een enthousiaste deelnemer aan festivals en masterclasses in heel Europa, heeft Marit lessen gehad van oa Benny Aghassi, Javier Zafra, Dominic Teresi, Alberto Grazzi, Dorothea Winter, Marion Verbruggen, Konrad Steinman, Erik Bosgraaf, Lorenzo Coppola, Wilbert Hazelzet en Alfredo Bernardini.

In 2014 was Marit geselecteerd voor het educatieprogramma 'OAE Experience' van Orchestra of the Age of Enlightenment en in 2016 was ze geselecteerd voor het European Union Baroque Orchestra en deed ze mee aan de tour EUBO 2016.

Marit is actief op het gebied van kamermuziek met haar ensembles Le Concert d’Apollon en Cohda Kwartet en werkt met orkesten zoals Musica Amphion, The Northern Consort, Giardino Musicale, Dutch Baroque Orchestra, Ensemble Meridien en Vespres d’Anardi.

Als docente heeft Marit haar eigen lespraktijk Gamut-muziek en is ze verbonden aan Muziekonderwijs Midden Nederland te Amersfoort.

Elske Tinbergen studeerde cello bij Ran Varon en barokcello bij Viola de Hoog, Jaap ter Linden en Lucia Swarts. Tijdens haar masterstudie aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag specialiseerde zij zich in het bespelen van de 5-snarige violoncello piccolo. Daarnaast volgde zij masterclasses bij Anner Bijlsma.

Elske is mede-oprichter van het barokensemble Giardino Musicale, een veelzijdig kamermuziekensemble. Ook speelde zij vele concerten met de klavecinist Jörn Boysen, waarmee ze in 2012 een cd met Nederlandse barokmuziek met solo sonates van Willem de Fesch en Alexis Magito opnam.Elske Tinbergen.jpg

Elske is ook te horen op andere cd's: 'Rameau: une symphonie imaginaire' (Musiciens du Louvre; Edison 2006) en 'Music at the court of Jülich-Berg' (La Barca Leyden; Gouden Label 2012).

Door de jaren heen speelde zij in binnen- en buitenlandse barokorkesten: het European Union Baroque Orchestra, Musiciens du Lovre, Musica Poetica en The Northern Consort. Met Ensemble l'Esprit Musical was Elske prijswinnaar op het Internationale Van Wassenaer Concours.

In de pers wordt haar spel beschreven als: "intrigerend" en "ijzersterk". De Nederlandse componist Daan Manneke noemde haar weergave van zijn 'Tombeau pour Ton de Leeuw' "betoverend" (2015).

Elske heeft een passie voor lesgeven in zowel cello als barokcello. Voor de landelijke Vereniging Huismuziek geeft zij regelmatig cursussen ensemblespel en barokinterpretatie. Bij Huismuziek Amersfoort is zij dirigente en artistiek leider van het amateur cello-ensemble Spiccato. Daarnaast wordt Elske regelmatig gevraagd als repetitor bij andere ensembles.

In juni 2018 heeft Elske haar proefschrift The 'cello' in the Low Countries; the instrument and its practical use in the 17th and 18th centuries verdedigd aan de Universiteit Leiden waar zij de afgelopen jaren o.l.v. Professor Ton Koopman onderzoek heeft gedaan.

Jérôme Brodin was acht jaar toen hij zijn eerste ervaring opdeed met het klavecimbel. Bij toeval ontdekte hij dit bijzondere instrument op de muziekschool van zijn woonplaats Compiegne (Fr) en werd er meteen door geraakt. In hetzelfde jaar werd hij toegelaten tot de klas van Sylvie Pécot-Douatte bij wie hij tot op zestienjarige leeftijd klavecimbel studeerde.Jerome Brodin.jpg

Na te zijn verhuisd naar Bretagne, studeerde Jérôme van 2002 tot 2007 klavecimbel aan het Conservatorium van Rennes bij Pascal Dubreuil. Tegelijkertijd behaalde hij zijn Bachelor Musicologie aan de Universiteit van Rennes. Vervolgens studeerde hij klavecimbel en continuo aan het Utrechts Conservatorium bij Siebe Henstra, waar hij in 2011 zijn Masterdiploma behaalde. Sindsdien speelt Jérôme met vele ensembles, met als meest bekende de Holland Baroque Society en Camerata Ordesko. Regelmatig speelt hij zowel kamermuziek als solo. Zo vormt hij met Ida Höog op blokfluit het Duo Capricci, dat iedere zomer in Zweden twee weken lang concerten geeft. Sinds 2016 is Jérôme ook docent Alexandertechniek, een bewegingsleer in het (her)vinden van je natuurlijke balans en coördinatie.

Dit programma is ook in PDF-formaat beschikbaar.