Programma woensdag 20 maart 2019

Ralph Rousseau Meulenbroeks, viola da gamba (Georg Aman ca. 1705)

Programma werken van Georg Philipp Telemann (1681-1767)

Georg Philipp Telemann (1681-1767)
Fantasia 7 G-Moll TWV 40:32
Andante – Vivace – Allegro

Fantasia 8 A-Dur TWV40:33
Allegro – Grave – Vivace

Fantasia 9 C-Dur TWV 40:34
Presto – Grave – Allegro

Fantasia 10 E-Dur TWV 40:35
Dolce – Allegro – Dolce – Allegro – Siciliana – Scherzando

Fantasia 11 D-Moll TWV 40:36
Allegro – Grave – Allegro

Voor het eerst sinds 1735

Pas in 2016 werden ze opnieuw uitgegeven, na eind 2015 te zijn ontdekt in een bibliotheek in Osnabrück: 12 fantasieën voor viola da gamba solo door niemand minder dan Georg Philipp Telemann (1681-1767).

Oorspronkelijk gecomponeerd voor een Franse gambist (Marcel Chaunier) in 1735, zijn de stukken tot 2015 onbekend gebleven. De fantasieën voor fluit, viool en klavecimbel waren er al, bekend en geliefd. De gambisten moesten het doen met één sonate voor viola da gamba solo van deze grootmeester.

En nu zijn er ineens 12 nieuwe stukken. Een waar paradijs voor de viola da gambaliefhebber. Ralph Rousseau is vooral bekend voor zijn spel op de solo-gamba en heeft zich dan ook onmiddellijk op deze nieuw ontdekte stukken gestort.

Ralph Rousseau wist al op zeer jonge leeftijd dat muziek en wetenschap zijn leven zouden beheersen. Begonnen op piano en (bas-)gitaar, combineerde hij later een conservatoriumstudie contrabas met een universitaire studie en een promotie in de natuurkunde. Beide studies sloot hij cum laude af.

Hij was als natuurkundig onderzoeker werkzaam bij bedrijven als Shell en Océ en bij wat nu het NWO-instituut Differ is. Als bassist speelde hij o.a. in het Koninklijk Concertgebouworkest, maar hij hield zich ook intensief bezig met pop- jazz- en zeker ook rockmuziek.

Rousseau’s eerste contact met de viola da gamba deed hem onmiddellijk besluiten om over te schakelen op dit zevensnarige instrument. Hij studeerde bij Jaap ter Linden en groeide razendsnel uit tot de meest prominente Nederlandse ambassadeur van de viola da gamba. Zijn cd-opnames van bekende componisten als Marais en Bach werden internationaal bejubeld en ook zijn cross-over werk wordt buitengewoon gewaardeerd. Zo werd zijn cd ‘Chansons d’amour’ bekroond met de Edison Klassiek Publieksprijs.

RalphMeulenbroeks.jpg

Zijn grote specialiteit is het prachtige oeuvre voor viola da gamba alleen.

Minstens evenveel besproken zijn Rousseau’s losse presentatie en opvallende verschijning. Zijn concertprogramma’s worden door hem zelf aan elkaar gepraat en hij weet zelfs in een grote zaal een buitengewoon intieme sfeer te creëren. De sprong naar het theater, in stukken van Gouden Kalf-winnaar Justus van Oel en coryfee Han Peekel was dan ook snel gemaakt.

Als solist op de viola da gamba speelde Ralph bij o.a. het Koninklijk Concertgebouworkest, Het Gelders Orkest, de Residentie Bach Ensembles, het Noord-Nederlands Orkest, het Philharmonia Orchestra en het Krakau Philharmonisch Orkest. Hij werkte daarbij met grootheden als sir Roger Norrington, Vladimir Ashkenzy en Ivan Fisher, maar ook met musici uit andere stijlen zoals Erik Vloeimans, Lenny Kuhr en Ad Visser. Verschillende componisten droegen nieuw werk aan hem op en zijn soloconcerten brachten hem naar kamermuziekfestivals door heel Europa, de VS, Thailand en China.

Als zoon van een docent zit ook het onderwijs Rousseau in het bloed. Hij besloot daarom in 2011 zijn Master of Education te gaan halen, een studie die hij een jaar later, opnieuw cum laude, afsloot. Hij werkte enige tijd in het voortgezet onderwijs, werd daar docent van het jaar en accepteerde vervolgens een positie als universitair docent aan de Universiteit Utrecht, waar hij onderzoek doet aan intrinsieke motivatie, de diepste drijfveren van leerlingen, studenten, docenten en mensen in het algemeen. Daarnaast is hij door een honderdtal video’s op YouTube onder tienduizenden scholieren een grote held geworden, omdat hij de natuurkunde op een heldere wijze naar jonge mensen weet te brengen.

Ralph is een gevorderd t’ai chi-beoefenaar, beoefent al 35 jaar dagelijks meditatie, beheerst de macrobiotische kookkunst en heeft een grote interesse voor geschiedenis, astronomie, astrofysica onderwijs en alles wat met luchtvaart te maken heeft. In 2009 behaalde hij zijn brevet privévlieger.

De wonderlijke combinatie van activiteiten en de lessen die daarin geleerd zijn, in combinatie met zijn onderzoek aan motivatie, maken Ralph Rousseau inmiddels tot een veelgevraagd spreker op het gebied van innerlijke drijfveren.