Programma woensdag 3 april 2019

La Cappellaccia: Christien van 't Hof, sopraan Stephanie Gericke, mezzo-sopraan Pieter de Goede, tenor Gerard Smits, bas; mmv Wiebke Roterberg, cello en Geerten van de Wetering, kistorgel

Programma Eerste Gouden Eeuw Concert

Jan Pieterszoon Sweelinck (1562-1621)
Rozette

Constantijn Huygens (1596 - 1687) uit Pathodia sacra et profana
Va, donna ingrata   (Pieter, bas)
Iniquitatem meam   (Christien, sopraan)
In quo corriget adolescentior  (Gerard, bas)
Proba me, Deus   (Stephanie, mezzo-sopraan)

Heinrich Schütz (1585-1672)
Ego dormio, et cor meum vigilat, SWV 63
Vulnerasti cor meum, filia charissima, SWV 64

La Cappellaccia  is opgericht in 2005 en bestaat uit vier professioneel geschoolde zangers: Christien van 't Hof (sopraan), Stephanie Gericke (mezzosopraan), Pieter de Goede (tenor) en Gerard Smits (bas). Cappellaccia.jpeg
Als solistenkwartet treedt La Cappellaccia op bij koren of met een eigen programma. Ook werken ze regelmatig samen met diverse instrumentalisten. De kwartetleden zongen o.a. bij het Nederlands Kamerkoor, Cappella Amsterdam, Bachkoor Holland en De Nederlandse Bachvereniging en treden ook afzonderlijk op als solist. La Cappellaccia maakte in januari 2009 een demo cd met een doorsnede van hun repertoire, dat zich gestaag uitbreidt. Sinds 2009 treedt La Cappellaccia voor impresariaat The Vocal Company in de kerstperiode op als 'Dickens in White'. In de zomers van 2011 en 2013 en in december 2017 volgden masterclasses bij Ralf Popken en verzorgde het concerten in de omgeving van Lütjenburg. Een volgende tournee staat gepland voor juni 2019. Daarnaast geeft het kwartet regelmatig door het hele land.

Christien van 't Hof studeerde zang in Amsterdam bij Charles van Tassel en later bij Hieke Meppelink. Interpretatielessen volgde zij bij Peter Kooij. Ze zong geruime tijd bij De Nederlandse Bachvereniging en Cappella Amsterdam, tegenwoordig bij het Bachkoor Holland. Zij treedt vaak op als soliste bij koren en ensembles. Recent zong zij als soliste bij het Combattimento Consort Amsterdam in Hilversum. Met Pieter de Goede richtte zij in 2005 het Vocaal Kwartet La Cappellaccia op.

Stephanie Gericke bezocht van haar 5de tot haar 19de jaar een koorschool in Duitsland. Daarna studeerde zij in Hannover schoolmuziek om vervolgens zang te studeren in Den Haag. Ze treedt regelmatig op als soliste in het lied- en oratoriumrepertoire, o.a. met het Concertgebouw Kamerorkest en het lied duo Duo Cicogna. Sinds 2008 is zij als docente verbonden aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Sinds 2006 maakt ze deel uit van La Cappellaccia.

Pieter de Goede studeerde zang bij Jan van Zelm (Conservatorium Groningen) en later bij Max van Egmond. Hij is verbonden aan het Bachkoor Holland. Ook als solist treedt hij regelmatig op, o.a. in de Kleine Zaal van het Concertgebouw met het Liszt-Ferenc Chorus. Samen met Christien van 't Hof richtte hij in 2005 La Cappellaccia op.

Gerard Smits studeerde schoolmuziek en zang in Amsterdam. Hij had les van o.a. Max van Egmond. Hij zong geruime tijd bij De Nederlandse Bachvereniging. Ook was hij project lid van het Nederlands Kamerkoor. Hij is dirigent van een aantal koren in Haarlem en Hoofddorp geweest en zingt verder ook als solist. Sinds 2007 maakt hij deel uit van La Cappellaccia.

Geerten van de Wetering studeerde orgel en improvisatie bij Jos van der Kooy en kerkmuziek en koordirectie bij Theo Goedhart aan het Koninklijk Conservatorium te Den Haag. Tevens studeerde hij politicologie aan de Universiteit Leiden. Na het behalen van zijn mastergraad orgel studeerde hij in Wenen bij Roman Summereder (20e eeuwse muziek) en Peter Planyavsky (improvisatie). Verdere improvisatielessen volgde hij bij Ansgar Wallenhorst en koordirectielessen bij Wiecher Mandemaker.

Geerten is organist van de Kloosterkerk te Den Haag en dirigent van het Woerdens Kamerkoor.  Daarnaast is hij artistiek adviseur voor Stichting Kunstcentrum Kloosterkerk en bestuurslid van Stichting Orgelstad Leiden. Hij was finalist bij improvisatieconcoursen in Schlägl (O) en Westfalen (D). Afgelopen zomer won hij het Internationaal Improvisatieconcours Haarlem. Geerten heeft een breed repertoire met bijzondere interesse voor 20e eeuwse en hedendaagse muziek en speelde premières van diverse Nederlandse composities. Als solist concerteert hij in binnen- en buitenland, ook werkt hij regelmatig samen met koren en orkesten. Belangrijke elementen binnen zijn repertoire zijn daarnaast muziek van onderbelichte componisten en bijzondere, zelden uitgevoerde composities. Hij voerde o.a. het complete orgeloeuvre van Paul Hindemith en Anthon van der Horst uit, inclusief werken voor orgel en orkest. Naast het orgel als solistisch instrument te presenteren, gaat Geerten graag de combinatie met andere kunstdisciplines aan om het orgel bij een breder publiek bekend te maken.

Wiebke Roterberg studeerde als celliste af aan het conservatorium in Leipzig in 1998. Haar interesse was in het bijzonder gegroeid voor de interpretatie van de oude muziek. Zij begon met de studie van de barokcello aan het conservatorium van Leipzig en zette deze in Amsterdam (Wouter Möller) en Den Haag (Jaap ter Linden) voort. Sinds 2010 leeft ze in Nederland als zelfstandige musica.