Programma woensdag 2 oktober 2019

Bob van der Ent (viool)

Johann Sebastian Bach (1685-1750)
Partita nr. 2 in d klein, BWV 1004
-Allemande
-Courante
-Sarabande
-Gigue
-Chaconne

Bob van der Ent is één van de meest vooraanstaande en veelzijdigste Nederlandse violisten. De pers schrijft over hem:

“Een zeer begenadigd en virtuoos violist met een prachtige ruime en ronde toon”

bobvanderent.jpgBob van der Ent is actief als solist, geeft veelvuldig recitals, is een veelgevraagd musicus in ensembles op podia en festivals in binnen-en buitenland en is regelmatig te horen op radio en tv.

Met de release bij Aliud Records van zijn nieuwe CD met de 24 caprices van Paganini behoort hij tot de enige twee Nederlandse violisten ooit, die de complete 24 caprices hebben opgenomen.

De CD heeft veel aandacht gekregen van radio en televisie met live optredens en interviews in o.a. Podium Witteman, diverse programma’s op radio 4 en kreeg zeer goede recensies in bladen als o.a. de N.R.C., het Dagblad van het Noorden, Klassieke Zaken (het vakblad van de platenzaken), Luister, en vele anderen.

Hij was prijswinnaar op het Nationaal Vioolconcours Oskar Back, nadat hij op jeugdige leeftijd al 1e prijzen op de Iordens Viooldagen (het nationaal concours voor jonge violisten) en het Prinses Christina Concours had gewonnen. Hij ontving bovendien een speciale prijs op het befaamde Internationale Wieniawsky- Lipinsky  Concours in Polen.

Als één van de jongste leerlingen werd hij toegelaten tot de speciale afdeling Jong Talent van het Conservatorium van Amsterdam. Hij studeerde daar bij Jan Repko en vervolgens bij Vesko Eschkenazy. Daarnaast kreeg hij ook regelmatig les van Herman Krebbers en Davina van Wely. Tijdens zijn studiejaren werd hij geselecteerd voor masterclasses bij internationaal befaamde violisten als Shmuel Ashkenasy, Ivry Gitlis, Donald Weilerstein, Pierre Amoyal, Eduard Grach.

Als solist maakte hij reeds op 10 jarige leeftijd zijn debuut bij het Nederlands Jeugd Strijkorkest o.l.v. Roland Kieft. Vervolgens soleerde hij in binnen-en buitenland met vioolconcerten van o.a. Beethoven, Brahms, Bruch, Dvorák, Glass, Lalo, Mendelssohn, Mozart, Prokofiev, Tchaikovsky, Wieniawsky. In 2005 debuteerde hij in de grote zaal van het Concertgebouw van Amsterdam o.l.v. Jurjen Hempel.

Als actief pleitbezorger zet hij zich in voor Nederlandse componisten uit het verleden en heden. Hij vormt een vast viool-piano duo met de pianisten Henry Kelder en Daniël Kramer en maakt als violist deel uit van het Keuris Ensemble dat hedendaagse componisten uit binnen- en buitenland promoot.

Zijn debuut CD, in 2013 uitgebracht bij het label Aliud Records, met nooit eerder opgenomen Nederlandse vioolsonates van Leander Schlegel, G.I. van Eijken en Jan Brandts Buys is internationaal succesvol en kreeg lovende recensies in o.a. Opusklassiek en belangrijke internationale muziektijdschriften als International Record Review en Fanfare Magazine USA. Door Opusklassiek was de CD uitgeroepen tot CD  van de Maand.

Op het Andriessen/de Klerk festival 2017 te Haarlem was hij te horen zijn met meerdere werken voor viool en piano van deze twee componisten.