Programma woensdag 4 december 2019

Symphonie Atlantique: Edoardo Valorz, organ; Rebecca Huber, violin; Evan Buttar, gamba

  • Aanvangstijd: 12:45 uur
  • Locatie: Kloosterkerk

Programma 

JS Bach (1685-1750)
-Sonata in G major for violin and basso continuo BWV 1021
Adagio/Vivace/Largo/Presto

-Sonata in G major for viola da gamba and keyboard  BWV 1027 
Adagio / Allegro ma non tanto/ Andante /Allegro Moderato

G P Telemann (1681-1767)
-Trio in D major, Essercizii Musici, No. 10, TWV 42:D9 for violin, bass viol and continuo 
Dolce / Presto / Pastorale / Vivace

Informatie over de uitvoerende(n)

Symphonie Atlantique werkt vanuit Den Haag en brengt jonge professionele musici samen uit landen als de VS, Australië, Canada, Argentinië, Japan en een groot aantal Europese landen, waaronder Nederland. Wat hen bindt is de passie voor het klassiek en romantisch repertoire. De sprankelende taal van de klassieke en romantische muziek krijgt daarbij volledig de ruimte, zodat niet alleen kamermuziek maar ook het symfonisch repertoire als een muzikaal gesprek te volgen is.

De drijfveer en het kloppend hart van het ensemble is het muziekwetenschappelijk onderzoek naar relevante bronnen. Een bijzondere focus ligt bijvoorbeeld op de studie naar de strijktechnieken en cultuurgebruiken uit de 19de eeuw. De opgedane kennis vertaalt zich in een verfijnde, historisch geïnformeerde uitvoering.

Symphonie Atlantique wil een brug slaan tussen de oorspronkelijke uitvoeringspraktijk en de podia van vandaag. Het ensemble speelt zonder dirigent, onder leiding van de Amerikaanse violiste Rebecca Huber. Dit vergt grote inzet, alertheid en muzikale communicatie van de hechte spelersgroep. Tegelijkertijd vergroot deze speelwijze de intensiteit van het samenspel. Als gevolg daarvan kenmerken de uitvoeringen zich door de bijna fysiek voelbare interactiviteit tussen de musici en het publiek.

Het ensemble presenteert muziek zoals zij oorspronkelijk is uitgevoerd: in een beperkte bezetting op een kleinschalig podium, volledig gebruikmakend van de authentieke klankkleuren uit historische instrumenten, interactief gespeeld en vol onverwachte muzikale wendingen. Op deze manier steekt Symphonie Atlantique bekend klassiek en romantisch repertoire in een nieuw maar tegelijkertijd oud jasje.

Rebecca Huber (VS) studeerde viool aan het Oberlin Conservatorium voor muziek en aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Sinds 2012 is zij artistiek directeur en concertmeester van Symphonie Atlantique. Rebecca treedt op met tal van kamerensembles en orkesten over de hele wereld. Ze is lid van B’Rock in België, Modelo 62, het kwartet Elliot, het ensemble van Richter, en werkt regelmatig samen met Opera2day. De laatste jaren treedt ze ook regelmatig op in de Verenigde Staten en Mexico. Rebecca geeft les aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag.

Evan Buttar was born and raised in Vancouver, Canada. After completing a Bachelor on modern cello in Ottawa, 2014, he moved to The Hague to pursue a baroque cello Masters with Jaap ter Linden at the Royal Conservatory of the Hague. He graduated in 2016, and the same year started a second Masters there on the viola da gamba with Mieneke van der Velden and Philippe Pierlot. He enjoys playing and exploring a wide variety of repertoire from early baroque to modern with many ensembles, orchestras, and as a soloist. Evan plays with groups such as Symphonie Atlantique, Café Haydn/Hummel, and Dutch Baroque Orchestra, and is a recipient of BC Arts Council and Adriana Jacoba Fonds scholarships.

Edoardo Valorz, klavecinist en organist. Geboren in Italië, heeft orgelles gehad bij W. van de Pol. Na het gymnasium heeft hij lessen gehad in musicologie en begon klavecimbel te studeren bij P. Marisa ldi in Vicenza, waar hij zijn bachelor diploma heeft gehaald. Hij heeft ook masterclasses klavecimbel gevolgd van L. Guglielmi en M. Radulescu, en voor orgel heeft hij masterclasses gevolgd van G. Gnann. Hij heeft verschillende concerten gespeeld in Italië en andere landen in Europa, solo op orgel en klavecimbel en met barokorkesten en ensembles. Hij heeft onder dirigentschap van T. Koopman, C. Hogwood, A. Bernardini gespeeld. In 2007 won hij een prijs voor Basso Continuo -spel bij het G.Gambi klavecimbel concours in Pesaro. Hij beëindigde zijn masters bij T. Koopman, T. Mathot aan het Koninklijk Conservatorium Den Haag.