Programma woensdag 19 februari 2020

Hans Woudenberg (cello piccolo) & Geerten van de Wetering (orgel)

Johann Gottfried Walther (1684 – 1748)
Concerto del Signr Meck B-moll (LV 133)
-Largo
-Allegro

Georg Philip Telemann (1681 – 1767)
Fantasie in Bes voor viool solo (1735)
-Largo
-Allegro – Grave – Allegro

Johann Sebastian Bach (1685 – 1750)
Sonate in g voor viola da gamba BWV 1029 (ca.1719)
-Vivace
-Adagio
-Allegro

Vandaag speelt Hans op een cellopiccolo gebouwd door Neuner und Hornsteiner (Mittenwald ± 1870). De stemming van dit instrument is een kwint hoger dan die van de normale cello, of wel exact een octaaf lager dan de viool.

Hans Woudenberg was als twintigjarige student betrokken bij het ontstaan van het Schönberg Ensemble. Zijn grote engagement voor de nieuwe muziek is sinds die vroege studiejaren iHansWoudenberg.jpgn Den Haag niet meer verdwenen. Als solist trad hij o.a. op tijdens de Amsterdamse Cellobiënnale met voor hem geschreven concerten van Vanessa Lann en Diego Soifer.

Na 45 jaar nam hij in mei 2017 afscheid van het Asko|Schoenberg met ‘Rimpelingen’, een celloconcert dat Jan-Peter de Graaff voor die gelegenheid schreef. Van 1993- 2003 vormde hij met de pianiste Marja Bon de drijvende kracht achter Wendingen, zo’n 50 multidisciplinaire projecten werden geproduceerd.  Van 1997 -2019 was Hans Woudenberg verbonden aan het DoelenKwartet wat met bijzondere CD-opnames vele prijzen in de wacht sleepte. Het kwartet, waarvoor tientallen composities geschreven werden, nam in mei 2019 afscheid van het publiek.

Een andere rode draad in de carrière van Hans wordt gevormd door de oude muziek. Geïnspireerd door zijn leermeesters Anner Bijlsma, Frans Brüggen en Nicolaus Harnoncourt legde hij zich toe op het bespelen van de barokcello.

Sinds meer dan 40 jaar speelt hij geregeld in de Cantatediensten van de Kloosterkerk met het Residentie Bachorkest. Hieruit is het duo met Geerten van de Wetering ontstaan.

Geerten van de Wetering studeerde orgel en improvisatie bij Jos van der Kooy en kerkmuziek en koordirectie bij Theo Goedhart aan het Koninklijk Conservatorium te Den Haag. Tevens studeerde hij politicologie aan de Universiteit Leiden. Na het behalen van zijn mastergraad orgel studeerde hij aan de Universität der Musik in Wenen bij Roman Summereder (20e eeuwse muziek) en Peter Planyavsky (improvisatie) en vervolgens bij Ansgar Wallenhorst (improvisatie) en Wiecher Mandemaker (koordirectie).

Geerten is organist van de Kloosterkerk te Den Haag en dirigent van het Woerdens Kamerkoor.  Daarnaast is hij artistiek adviseur van Stichting Kunstcentrum Kloosterkerk en bestuurslid van Stichting Orgelstad Leiden. Hij was finalist bijgeerten2018.jpg improvisatieconcoursen in Schlägl (O) en Westfalen (D). In 2018 won hij het Internationaal Improvisatieconcours Haarlem. In datzelfde jaar verscheen zijn eerste solo-cd, 1918 – Organ music from a new era, die in de pers enthousiast ontvangen werd.
Geerten heeft een breed repertoire met bijzondere interesse voor 20e eeuwse en hedendaagse muziek. Hij speelde premières van diverse Nederlandse composities, waaronder werken van Kate Moore, Klaas de Vries en Willem Boogman. Als solist concerteert hij in binnen- en buitenland, ook werkt hij regelmatig samen met koren en orkesten. Geerten maakt graag verrassende programmering en onverwachtse combinaties, waarmee hij bovendien een nieuw publiek voor het orgel probeert te winnen.