Programma woensdag 15 april 2020

GEANNULEERD IVM CORONA Giardino Musicale: Eva Harmuthova (blokfluit/hobo), Elske Tinbergen (cello/basviool), Jerome Brodin (klavecimbel)

  • Aanvangstijd: 12:45 uur
  • Locatie: Kloosterkerk

Programma 75 jaar Bevrijding: Oh Nederland, een ode aan ons kikkerlandje

'Oh Nederland' 

Nicolaus à Kempis (c. 1600-1676)
Sinfonia 1 in d
(Uit: Symphoniæ unius, duorum, trium, IV. et V. instrumentorum adjunctæ quatuor 3. instrumentorum & duarum vocum. Antwerpen: Pierre Phalèse, 1647)

Alexis Magito (1711-1773)
Uit: Sonate III in D voor cello en klavecimbel
Adagio – Allegro Moderato
(Uit: Six sonate for the Violoncello e Basso Cambridge: John Wynne, c. 1759)

Unico van Wassenaer (1692-1766)
Uit: Sonata terza in g voor blokfluit en klavecimbel
Grave – Giga presto
 (Uit: manuscript: Sonate di Flauto a Solo et Basso per il Cembalo)

Jacob van Eyck (ca. 1590-1657)/Anoniem (ca. 1700)/ Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791)
'Het liedeken van sijn Excellentie'

Johann Christian Schickhardt (1682-1762)
Sonata I voor hobo en basso continuo
Adagio – Allemanda Allegro – Allegro – Ciacona – Giga
(Uit: Sonates pour un Haubois ou Violon & Basse Continue, opera seconda Amsterdam: Estienne Roger)

Informatie over de uitvoerende(n)

Giardino Musicale 

‘Giardino Musicale’ staat voor een tuin vol muzikale bloemen.
Grote adembenemende bloemen, en ook heel kleine, tere exemplaren.
Een rijke variatie aan contrasterende en harmoniërende kleuren en verschijningsvormen.

Het internationale barokensemble Giardino Musicale, dat zowel in grote als kleine bezetting optreedt, is in 2006 opgericht door blokfluitiste/hoboïste Eva Harmuthová en celliste Elske Tinbergen.

Het ensemble beperkt zich qua repertoire niet alleen tot de geijkte stukken: Giardino Musicale wil een podium zijn voor bijzondere ‘onontdekte’ muziek.

Bij kamermuziekconcerten worden ook bijzondere instrumenten, zoals hobo da caccia, basse de violon, violoncello piccolo, viola d’amore en basblokfluit, tot klinken gebracht. De muzikale beleving wordt geïntensiveerd door een mondelinge toelichting met achtergrondverhalen, ‘spicy details’ en de samenhang van de uit te voeren werken, zo nu en dan aangevuld met enkele theatrale elementen.

Giardino Musicale in grote(re) bezetting werkt regelmatig samen met dirigent Arjen J.A. Uitbeijerse (Christelijk Vocaal Ensemble Marcantus & Psallite Deo). 

Haar tiende concertseizoen heeft Giardino Musicale o.a. gevierd met de uitvoering van een van de hoogtepunten uit de Barok: de Hohe Messe van J.S. Bach (i.s.m. Toonkunstkoor Wageningen o.l.v. dirigent Patrick van der Linden).

Voor het tweede seizoen neemt Giardino Musicale ‘XL’ de begeleiding van een serie Bachcantates in de Thomaskerk te Amsterdam voor haar rekening.

De uit Tsjechië afkomstige Eva Harmuthová studeerde blokfluit aan het Rotterdams Conservatorium bij Thera de Clerck en Han Tol, en aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag bij Reine-Marie Verhagen, Peter van Heyghen en Heiko ter Schegget, waar zij in 2005 haar Master’s diploma Blokfluit/Kamermuziek, en in 2006 haar Master’s diploma Muziekpedagogiek, behaalde.Eva-Harmuthova.jpg

In 2006 begon zij barokhobolessen te volgen bij Diego Nadra. Vervolgens studeerde zij bij Frank de Bruine aan het Koninklijk Conservatorium (2006-2011) en ontving haar Bachelor diploma Barokhobo.

Eva gaf les in Den Haag (Koninklijk Conservatorium (School voor Jong Talent) & Koorenhuis Den Haag) en in Tsjechië (Brno Conservatorium – hoofd blokfluitafdeling & (zomer)cursussen in Kroměří?, Šumperk, Kelč). Zij is docente Brede muzikale vorming en Blokfluit op de Duinoordschool in Den Haag en de Lusthofschool in Voorburg.

Als soliste, kamermusicus en orkestlid heeft Eva in Europa en Noord America opgetreden met ensembles zoals Academy of Ancient Music (Richard Egarr), Collegium 1704 (Václav Luks), Valetta International Baroque Ensemble (Catherine Martin), La Sfera Armoniosa (Mike Fentross),  Concerto d’Amsterdam, Musica Florea, met leden van de Handel & Haydn Society Boston en Luthers Bach Ensemble (olv Ton Koopman); in festivals zoals Oude Muziek-Utrecht, Musica Antiqua-Brugge, Festival d’Ambronay-Frankrijk, Händel Festspiele-Karlsruhe, Música Antigua-Barcelona. In 2009-2010 was Eva lid van het European Union Baroque Orchestra (Lars Ulrik Mortensen, Edward Higginbottom en Enrico Onofri).

Elske Tinbergen studeerde cello bij Ran Varon en barokcello bij Viola de Hoog, Jaap ter Linden en Lucia Swarts. Tijdens haar masterstudie aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag specialiseerde zij zich in het bespelen van de 5-snarige violoncello piccolo. Daarnaast volgde zij masterclasses bij Anner Bijlsma.Elske Tinbergen.jpg

Elske speelde vele concerten met de klavecinist Jörn Boysen, waarmee ze in 2012 een cd met Nederlandse barokmuziek met solo sonates van Willem de Fesch en Alexis Magito opnam.

Elske is ook te horen op andere cd’s: ‘Rameau: une symphonie imaginaire’ (Musiciens du Louvre; Edison 2006) en ‘Music at the court of Jülich-Berg’ (La Barca Leyden; Gouden Label 2012).

Door de jaren heen speelde zij in binnen- en buitenlandse barokorkesten: het European Union Baroque Orchestra, Musiciens du Louvre, Musica Poetica en The Northern Consort. Met Ensemble l’Esprit Musical was Elske prijswinnaar op het Internationale Van Wassenaer Concours.

In de pers wordt haar spel beschreven als: “intrigerend” en “ijzersterk”. De Nederlandse componist Daan Manneke noemde haar weergave van zijn ‘Tombeau pour Ton de Leeuw’ “betoverend” (2015).

Elske heeft een passie voor lesgeven in zowel cello als barokcello. Voor de landelijke Vereniging Huismuziek geeft zij regelmatig cursussen ensemblespel en barokinterpretatie. Bij Huismuziek Amersfoort is zij dirigente en artistiek leider van het amateur cello-ensemble Spiccato. Daarnaast wordt Elske regelmatig gevraagd als repetitor bij andere ensembles.

In juni 2018 heeft Elske haar proefschrift The ‘cello’ in the Low Countries. The instrument and its practical use in the 17th and 18th centuries verdedigd aan de Universiteit Leiden waar zij de afgelopen jaren o.l.v. Professor Ton Koopman onderzoek heeft gedaan.

Jérôme Brodin was acht jaar toen hij zijn eerste ervaring opdeed met het klavecimbel. Bij toeval ontdekte hij dit bijzondere instrument op de muziekschool van zijn woonplaats Compiègne (Fr) en werd er meteen door geraakt. In hetzelfde jaar werd hij toegelaten tot de klas van Sylvie Pécot-Douatte bij wie hij tot op zestienjarige leeftijd klavecimbel studeerde.Jerome Brodin.jpg

Na te zijn verhuisd naar Bretagne, studeerde Jérôme van 2002 tot 2007 klavecimbel aan het Conservatorium van Rennes bij Pascal Dubreuil. Tegelijkertijd behaalde hij zijn Bachelor Musicologie aan de Universiteit van Rennes. Vervolgens studeerde hij klavecimbel en continuo aan het Utrechts Conservatorium bij Siebe Henstra, waar hij in 2011 zijn Masterdiploma behaalde.

Hij volmaakte zijn opleiding tot solist en continuospeler gedurende masterclasses bij Bob Van Asperen, Frédérick Haas en Gustav Leonhardt.

Sindsdien speelt Jérôme met vele ensembles, met als meest bekende Holland Baroque Society, BarokOpera Amsterdam en Opéra Louise. Regelmatig treedt hij ook op in zowel kamermuziekverband (met Giardino Musicale, Les Sélénites en met de klaveciniste Claude Meneux-Poizat) als solistisch.

Sinds 2016 is Jérôme ook docent Alexandertechniek, een bewegingsleer in het (her)vinden van je natuurlijke balans en coördinatie.

Dit programma is ook in PDF-formaat beschikbaar.