Programma vrijdag 12 juni 2020

LIVE STREAM: Matthijs Koene (panfluit) en Geerten van de Wetering (orgel)

  • Aanvangstijd: 20:15 uur
  • Locatie: Kloosterkerk

Programma Nederlandse muziek uit de 20e & 21 eeuw

Op vrijdagavond 12 juni om 20.15u organiseert Stichting Kunstcentrum Kloosterkerk een livestream concert vanuit de Kloosterkerk (Den Haag) met Matthijs Koene (panfluit) en Geerten van de Wetering (orgel). Het belooft om meerdere redenen een bijzondere avond te worden: de combinatie panfluit en orgel, het programma met Nederlandse muziek uit de 20e en 21e eeuw, en dat allemaal thuis te volgen via YouTube! We hopen dat veel mensen kunnen meegenieten. Klik hier om naar de livestream te gaan.

Programma:

Anthon van der Horst (1899 – 1965)
Toccata
Uit: Suite in modo conjuncto (1943)

Jan Pieterszoon Sweelinck (1562 – 1621)
Echo fantasia in a

Daan Manneke (1939)
Ligatura (2015)

Daan Manneke
Uit: De zonne rijst (1962-63/2008)
‘Aleer het licht ten avond raakt…’
Vijf versetten op een avondhymne                        

Calliope Tsoupaki (1963)
Song for life and death (2018)

Kate Moore (1979)
The Crow (2019)

Hendrik Andriessen (1892 – 1981)
Fête-Dieu (1918)

Geerten van de Wetering over het orgel van de Kloosterkerk: “Het orgel in de Kloosterkerk leent zich uitstekend voor dit programma. Het is gebouwd in 1966 en zeer geschikt voor 20e en 21e eeuwse muziek. Ook is zowel het instrument als de ruimte erg geschikt voor samenspel met een instrument. De combinatie met panfluit is geweldig, het is in wezen een dynamische uitbreiding van het orgel dat op zichzelf in feite een verzameling fluiten is.”

Matthijs Koene: “De combinatie van panfluit en orgel is ideaal. De instrumenten kunnen samensmelten en contrasteren. Ook dynamisch zijn ze aan elkaar gewaagd. In de speciaal voor de combinatie gecomponeerde werken van Daan Manneke en Kate Moore functioneert de panfluit als een flexibel en expressief register van het orgel. De luisteraar wordt vaak op het verkeerde been gezet wanneer niet meer te horen is welke stem door het orgel of de panfluit gespeeld wordt, totdat er een geluid komt dat onmogelijk uit een orgelregister komen kan.” 

De organisatie van dit livestream concert brengt de nodige kosten met zich mee. We hopen op uw gift! Hiervoor kunt u de deze betaallink gebruiken.

Informatie over de uitvoerende(n)

Matthijs Koene (1977) wordt internationaal gezien als een van de meest vooraanstaande panfluitisten van zijn tijd. Matthijs is grensverleggend; zijn visie en speelwijze hebben de technische mogelijkheden en expressie van de panfluit vergroot. Hierdoor heeft de panfluit zijn intrede kunnen dmatthijskoene.jpgoen in de klassieke muziek.

Hij weet menig componist te overtuigen om een werk voor panfluit te schrijven. Tot op heden zijn meer dan 200 composities voor Matthijs gemaakt, veelal aan hem opgedragen: solowerken, in kamermuziek, met orgel, als onderdeel van ensemble en soloconcerten. Vaak door componisten van naam als: Theo Loevendie, Roderik de Man, Daan Manneke, Guus Janssen, Klaas de Vries, Chiel Meijering, Gwyn Pritchard, Fabio Nieder, Calliope Tsoupaki, Martijn Padding, Klas Torstensson en Ron Ford.

Matthijs ontving zijn eerste panfluitlessen op 7-jarige leeftijd en sloot zijn studie aan het Conservatorium van Amsterdam cum laude af. Kort daarna werd hij in 2005 benoemd tot hoofdvakdocent panfluit aan hetzelfde instituut.

Geerten van de Wetering studeerde orgel en improvisatie bij Jos van der Kooy en kerkmuziek en koordirectie bij Theo Goedhart aan het Koninklijk Conservatorium te Den Haag. Tevens studeerde hij politicologie aan de Universiteit Leiden. Na het behalen van zijn mastergraad orgel studeerde hij aan de Universität der Musik in Wenen bij Roman Summereder (20e eeuwse muziek) en Peter Planyavsky (improvisatie) en vervolgens bij Ansgar Wallenhorst (improvisatie) en Wiecher Mandemaker (koordirectie).

Geerten is organist van de Kloosterkerk te Den Haag en dirigent van het Woerdens Kamerkoor.  Daarnaast is hij artistiek adviseur van Stichting Kunstcentrum Kloosterkerk en bestuurslid van Stichting Orgelstad Leiden. Hij was finalist bij improvisatieconcoursen in Schlägl (O) en Westfalen (D). In 2018 won hij het Internationaal Improvisatieconcours Haarlem. In datzelfde jaar verscheen zijn eerste solo-cd, 1918 – Organ music from a new era, die in de pers enthousiast ontvangen werd.geerten2018.jpg

Geerten heeft een breed repertoire met bijzondere interesse voor 20e eeuwse en hedendaagse muziek. Hij speelde premières van diverse Nederlandse composities. Als solist concerteert hij in binnen- en buitenland, ook werkt hij regelmatig samen met koren en orkesten. Naast het orgel als solistisch instrument te presenteren, gaat Geerten graag de combinatie met andere kunstdisciplines aan om het orgel bij een breed publiek bekend te maken.