Programma dinsdag 15 september 2020

Katja Pitelina (dwarsfluit), Anna Karpenko (piano)

  • Aanvangstijd: 12:45 uur
  • Locatie: Kloosterkerk

Programma Toetsen en Fluiten

U kunt zich bij binnenkomst met uw naam en email of telefoonnummer registreren maar reserveren heeft de voorkeur via deze link. Lees ook de richtlijnen.

Programma:

Alfred Schnittke (1934 – 1998)
Suite (Sonata) in oude stijl, voor viool & piano (bewerking voor fluit en piano):
- Pastorale
- Balletto
- Minuetto
- Fuga
- Pantomima

Gustav Mahler (1860-1911)
Adagietto uit de 5de symfonie (bewerking voor fluit en piano)

Paul Desmond (1924 - 1977)
Take five (bewerking voor fluit en piano)

Informatie over de uitvoerende(n)

Anna Karpenko is geboren in Moskou en  studeerde klavecimbel en orgel (cum laude) aan het Moskouse Staats Conservatorium bij Alexey Parshin en Olga Martynova. Anna studeerde in juni 2015 af voor haar Master Degree Orgel aan het Rotterdams Conservatorium bij Ben van Oosten.

Ze won verschillende prijzen op internationale concoursen (wAnnaKarpenko.jpg.o. 1ste prijs International Organcompetition Marcello Galanti 2002, Italie, en prijs voor beste uitvoering van Tariverdievs orgelwerken en diploma op de Tariverdiev Competition 2007 in Kaliningrad). In 2015 won zij de 2de prijs op het Internationaal Orgelconcours Breda. 

Zij treedt op als soliste (o.a. op orgelfestivals in Tallinn), als begeleider van solisten en maakte deel uit van de ensembles ‘Hermitage Group’ en ‘Pratum Integrum’. Als solist van deze ensembles nam zij 7 Caro Mitis CDs op. Vanaf 2015 vormt zij het duo “Toetsen en fluiten”  met de fluitiste Katja Pitelina.

Anna heeft meermalen zitting genomen in de jury van jeugdcompetities. Zij volgde masterclasses bij o.a. Guy Bovet, Jean Guillou, Lorenzo Ghielmi en Martin Haselbock. Zij was docent voor orgel, piano en klaveimbel in Moskou en organiseerde het 1ste Jeugd Orgelfestival in Tallinn (2012) en masterclasses en concerten in Scheveningen in 2013; onder haar leerlingen zijn veel laureaten van jeugdcompetities. Zij assisteerde bij de organisatie van masterclasses voor jonge organisten uit Rusland op het Bachfestival Dordrecht 2014.

Zij is pianodocent in Haenen muziekschool in Voorburg en organist in Pro Rege (Rotterdam).  

 

Katja Pitelina (woonachtig in Den Haag) is een veelzijdige fluitiste. Zij bespeelt zowel
moderne als historische instrumenten en heeft een opvallend breed repertoire, van
zeventiende-eeuwse barokmuziek tot hedendaagse composities. Uit haar
instrumentencollectie kiest zij de traverso of fluit die het beste past bij het werk dat zij
uitvoert. Katja Pitelina is te horen in concertseries en festivals in binnen- en buitenland,
als soliste, in kamermuziekensembles en in orkesten. Zij heeft gewerkt met
gerenommeerde musici als Bob van Asperen, Siebe Henstra, Dorothee Mields, Lucy van
Dael, Barthold Kuijken, Gustav Leonhardt, Johannes Möller, Lavinia Meijer en Emlyn
Stam.KatjaPitelina.jpg
Sinds 2007 treedt Katja op met de Japanse barokfluitiste Reiko Tsuiki onder de naam
Duokaleidoscope. In april 2009 speelde Katja in het jaarlijkse Konninginedagconcert
voor de koninklijke familie in het Paleis Noordeinde. In 2015 startte Katja samen met de
organiste Anna Karpenko. Hun concerten in de serie Toetsen en Fluiten verrassen het
publiek steeds met bijzondere bewerkingen van stukken voor fluit en orgel. Hun eerste cd
is in voorbereiding.
Katja is solist van The Bach Orchestra of the Netherlands. Met dat ensemble heeft zij in
2016 het fluitconcert van Joseph Haydn in het Concertgebouw in Amsterdam ten gehore
gebracht. Katja wordt regelmatig uitgenodigd om lezingen, demonstraties en
masterclasses te geven met het thema historische fluiten.
Katja Pitelina (geboren in Moskou) begon haar opleiding aan het prestigieuze Gnessin
muziek school, waar zij eerst piano en later dwarsfluit studeerde. Zij won verschillende
concoursen voor jonge musici.
Van 1999 tot 2005 vervolgde Katja Pitelina haar studie aan het Tsjaikovski
Conservatorium in Moskou bij fluitiste Olga Ivesheikova. Door de pianist Alexei
Lubimov en de celliste Natalia Gutman werd zij gevraagd om bij hen
kamermuziekcursussen te volgen. Van 2001 tot 2008 studeerde Katja aan de afdeling
oude muziek van het Koninklijk Conservatorium van Den Haag, waar zij afstudeerde met
een master diploma cum laude bij Barthold Kuijken. Zij kreeg daar ook lessen van Kate
Clark en Wilbert Hazelzet en volgde masterclasses van ondermeer Marten Root, Konrad
Hünteler en Marieke Schneemann. Tijdens haar studie kreeg zij geregeld uitnodigingen
voor optredens in festivals en concertseries in binnen- en buitenland.
Katja Pitelina is ook als musicologe actief. In 2013 is haar Russische vertaling van
Verhandelingen over Uitvoeringspraktijk van J. J. Quantz (1752) uitgegeven.

Dit programma is ook in PDF-formaat beschikbaar.