Nicolaus à Kempis (c. 1600-1676)
Symphonia 1 in d a 3
Symphonia 8 in C a 2
(Uit: Symphoniæ unius, duarum et trium violinorum. Antwerpen: Pierre Phalèse, 1644)
Paulus Matthysz (1613/1614-1684)
Simphonie voor blokfluit en viool
(Der Gooden Fluyt Hemel. Amsterdam: Paulus Matthysz, 1644)
Pieter Dircksz Pers (??-??)
Fantasia voor blokfluit en basviool
(Uit: 't Uitnemend Kabinet, Tweede deel.Amsterdam: Paulus Matthysz., 1649)
Jan Pieterszoon Sweelinck (1562-1621)
Uit: Variaties over 'Ick voer al over Rhijn'
Hendrik Anders (1657-1714)
Sonata Prima in a
Vivace – Largo – Allegro – Grave – Vivace
(Symphoniae introductoriae trium, et quator instrumentorum Amsterdam: Willem de Coup, 1698)
U kunt het concert alleen via ons YouTube kanaal volgen. Bezoekers zijn nog niet toegestaan.
‘Giardino Musicale’ staat voor een tuin vol muzikale bloemen.
Grote adembenemende bloemen, en ook heel kleine, tere exemplaren.
Een rijke variatie aan contrasterende en harmoniërende kleuren en verschijningsvormen.
Het internationale barokensemble Giardino Musicale, dat zowel in grote als kleine bezetting optreedt, is in 2006 opgericht door blokfluitiste/hoboïste Eva Harmuthová en celliste Elske Tinbergen.
Het ensemble beperkt zich qua repertoire niet alleen tot de geijkte stukken: Giardino Musicale wil een podium zijn voor bijzondere ‘onontdekte’ muziek.
Bij kamermuziekconcerten worden ook bijzondere instrumenten, zoals hobo da caccia, basse de violon, violoncello piccolo, viola d’amore en basblokfluit, tot klinken gebracht. De muzikale beleving wordt geïntensiveerd door een mondelinge toelichting met achtergrondverhalen, ‘spicy details’ en de samenhang van de uit te voeren werken, zo nu en dan aangevuld met enkele theatrale elementen.
Giardino Musicale in grote(re) bezetting werkt regelmatig samen met dirigent Arjen J.A. Uitbeijerse (Christelijk Vocaal Ensemble Marcantus & Psallite Deo).
Haar tiende concertseizoen heeft Giardino Musicale o.a. gevierd met de uitvoering van een van de hoogtepunten uit de Barok: de Hohe Messe van J.S. Bach (i.s.m. Toonkunstkoor Wageningen o.l.v. dirigent Patrick van der Linden).
Voor het tweede seizoen neemt Giardino Musicale ‘XL’ de begeleiding van een serie Bachcantates in de Thomaskerk te Amsterdam voor haar rekening.
www.giardinomusicale.nl
Elske Tinbergen studeerde cello bij Ran Varon en barokcello bij Viola de Hoog, Jaap ter Linden en Lucia Swarts. Tijdens haar masterstudie aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag specialiseerde zij zich in het bespelen van de 5-snarige violoncello piccolo. Daarnaast volgde zij masterclasses bij Anner Bijlsma.
Elske speelde vele concerten met de klavecinist Jörn Boysen, waarmee ze in 2012 een cd met Nederlandse barokmuziek met solo sonates van Willem de Fesch en Alexis Magito opnam.
Elske is ook te horen op andere cd’s: ‘Rameau: une symphonie imaginaire’ (Musiciens du Louvre; Edison 2006) en ‘Music at the court of Jülich-Berg’ (La Barca Leyden; Gouden Label 2012).
Door de jaren heen speelde zij in binnen- en buitenlandse barokorkesten: het European Union Baroque Orchestra, Musiciens du Louvre, Musica Poetica en The Northern Consort. Met Ensemble l’Esprit Musical was Elske prijswinnaar op het Internationale Van Wassenaer Concours.
In de pers wordt haar spel beschreven als: “intrigerend” en “ijzersterk”. De Nederlandse componist Daan Manneke noemde haar weergave van zijn ‘Tombeau pour Ton de Leeuw’ “betoverend” (2015).
Elske heeft een passie voor lesgeven in zowel cello als barokcello. Voor de landelijke Vereniging Huismuziek geeft zij regelmatig cursussen ensemblespel en barokinterpretatie. Bij Huismuziek Amersfoort is zij dirigente en artistiek leider van het amateur cello-ensemble Spiccato. Daarnaast wordt Elske regelmatig gevraagd als repetitor bij andere ensembles.
In juni 2018 heeft Elske haar proefschrift The ‘cello’ in the Low Countries. The instrument and its practical use in the 17th and 18th centuries verdedigd aan de Universiteit Leiden waar zij de afgelopen jaren o.l.v. Professor Ton Koopman onderzoek heeft gedaan.
De uit Tsjechië afkomstige Eva Harmuthová studeerde blokfluit aan het Rotterdams Conservatorium bij Thera de Clerck en Han Tol, en aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag bij Reine-Marie Verhagen, Peter van Heyghen en Heiko ter Schegget, waar zij in 2005 haar Master’s diploma Blokfluit/Kamermuziek, en in 2006 haar Master’s diploma Muziekpedagogiek, behaalde.
In 2006 begon zij barokhobolessen te volgen bij Diego Nadra. Vervolgens studeerde zij bij Frank de Bruine aan het Koninklijk Conservatorium (2006-2011) en ontving haar Bachelor diploma Barokhobo.
Eva gaf les in Den Haag (Koninklijk Conservatorium (School voor Jong Talent) & Koorenhuis Den Haag) en in Tsjechië (Brno Conservatorium – hoofd blokfluitafdeling & (zomer)cursussen in Kroměříž, Šumperk, Kelč). Zij is docente Brede muzikale vorming en Blokfluit op de Duinoordschool in Den Haag en de Lusthofschool in Voorburg.
Als soliste, kamermusicus en orkestlid heeft Eva in Europa en Noord America opgetreden met ensembles zoals Academy of Ancient Music (Richard Egarr), Collegium 1704 (Václav Luks), Valetta International Baroque Ensemble (Catherine Martin), La Sfera Armoniosa (Mike Fentross), Concerto d’Amsterdam, Musica Florea, met leden van de Handel & Haydn Society Boston en Luthers Bach Ensemble (olv Ton Koopman); in festivals zoals Oude Muziek-Utrecht, Musica Antiqua-Brugge, Festival d’Ambronay-Frankrijk, Händel Festspiele-Karlsruhe, Música Antigua-Barcelona. In 2009-2010 was Eva lid van het European Union Baroque Orchestra (Lars Ulrik Mortensen, Edward Higginbottom en Enrico Onofri).
De Canadese violiste Louella Alatiit is afgestudeerd aan drie prestigieuze instituten: zij behaalde een Bachelor of Music in ‘Violin Performance’ aan de McGill University in Montreal, een Bachelor barokviool aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag, evenals een Master en Doctor of Musical Arts aan de Stony Brook University in New York.
Louella’s muzikale inspiratie strekt zich uit van de expressiviteit en improviserende elementen van barokmuziek tot de unieke sonoriteit en expressie die te verkrijgen is met historische instrumenten. Dit heeft haar ertoe gebracht zich te concentreren op het uitvoeren van barok, klassieke en romantische muziek in een stijl die specifiek is voor het tijdperk en op instrumenten uit deze periodes, wat ze doet met enkele van ’s werelds meest toonaangevende ensembles en orkesten.
Louella heeft opgetreden met groepen zoals The English Concert, The Orchestra of the Age of Enlightenment, The King’s Consort, Opera Fuoco (Frankrijk), Nieuwe Philharmonie Utrecht (Nederland), Concerto d’Amsterdam, Collegium Musicum Den Haag, B ‘rock (België), Les Passions de l’Ame (Zwitserland) en Trondheim Barokk (Noorwegen). Ze heeft ook gewerkt met Canadese en Amerikaanse oude muziekensembles zoals Pacific Baroque Orchestra, Early Music Vancouver, Victoria Baroque Players, New York Collegium en Concert Royal (New York). Daarnaast heeft ze gewerkt onder vooraanstaande dirigenten zoals Sir Simon Rattle, Sir John Eliot Gardiner, Iván Fischer, Vladimir Jurowski, Ton Koopman, Harry Bicket, Laurence Cummings, René Jacobs, Rachel Podger en Enrico Onofri.
Alatiit speelt momenteel op een ‘Pieter Rombouts’ viool (c. 1710 Amsterdam) welke zij sinds 2016 in bruikleen heeft van het Nationaal Muziekinstrumenten Fonds (NMF).
Henk van Zonneveld behaalde voor zowel orgel als klavecimbel het Diploma Uitvoerend Musicus aan het Utrechts Conservatorium bij resp. Jan Welmers en Leni van der Lee. Daarna specialiseerde hij zich in de uitvoeringspraktijk van barokmuziek en volgde masterclasses bij James David Christie, Jos van Immerseel, Ton Koopman, Gustav Leonhardt, en Harald Vogel. Hij maakte opnamen voor radio en televisie, treedt op in binnen- en buitenland en geeft verder concerten als continuo speler met koren, orkesten en kamermuziekensembles.
Hij was van 1994 tot 2000 één van de initiators en programmamakers van de Hilversumse Raadhuisconcerten, daarnaast was hij geruime tijd bestuurslid van het Nederlands Clavecimbelgenootschap en schreef hij diverse artikelen voor het magazine Het Clavecimbel.
Als docent voor klavecimbel en orgel was hij 25 jaar verbonden aan het Centrum voor Kunst en Cultuur te Hilversum. Hij geeft lezingen over o.a. de grote oratoria van Bach, dirigeert verschillende koren en is sinds het jaar 2000 actief als orkestleider van zijn barokorkest Cappella Maria Barbara. In Hilversum heeft Henk van Zonneveld een privé-lespraktijk voor piano, orgel en klavecimbel. Ook produceerde hij in eigen beheer een zestal cd’s. Voor de Concertzender maakte hij in 2015 twee programma’s over de door hem ontdekte Canon-code in Bachs Kunst der Fuge. Van de Matthäus-Passion maakte hij een reconstructie van de hypothetische éénkorige versie.
Dit programma is ook in PDF-formaat beschikbaar.