Programma woensdag 5 mei 2021

LIVESTREAM The Hague String Trio: Justyna Briefjes, viool; Julia Dinerstein, altviool; Miriam Kirby, cello; VROUWEN IN DE MUZIEK (I)

Programma VROUWEN IN DE MUZIEK (I)

Miriam Hyde (1913-2005)
Strijktrio (1932)
1 Allegro, non troppo
2 Moderato grazioso
3 Andante cantabile
4 Vivace

Emmy Frensel Wegener (1901-1973)
Suite voor viool, alt en cello (1925)
1 Inleiding: Moderato Chiara
2 Fugato: Rigoroso
3 Scherzo: Leggiero e Presto
4 Andante: Dolce
5 Finale: Vivace. Rigoroso possibile

Praktische info

U kunt het concert alleen via ons YouTube kanaal volgen. Bezoekers zijn nog niet toegestaan.

The Hague String Trio werd in 2006 opgericht door Justyna Briefjes, Julia Dinerstein en Miriam Kirby. Na jaren van studie en werk in vele landen, waaronder Rusland, Mexico, Noorwegen, Engeland, Duitsland en Nederland, hebben ze zich alle drie in Den Haag gevestigd. thehaguestringtrio.jpgZij kwamen bij elkaar om hun liefde voor kamermuziek te delen en hebben zich in de vele jaren tot een hecht ensemble gevormd. Het trio verkent graag het uitgebreide strijktriorepertoire, van de geliefde meesterwerken tot de minder bekende composities die volgens hen de moeite waard zijn om gehoord te worden.Zij werken nauw samen met componisten zoals Robin Holloway, Kerry Woodward, Arne Werkman en Reza Nakisa, evenals met medemusici, waaronder hoboïste Pauline Oostenrijk en pianist Daniël Kramer, met wie ze regelmatig concerten geven. Vanaf seizoen '21/'22 gaan ze een nieuwe samenwerking aan met pianiste Ksenia Kouzmenko. The Hague String Trio treedt op in heel Nederland en geeft elk jaar concerten in Engeland en Duitsland, waar het een trouw publiek heeft opgebouwd. In de zomer van 2019 traden ze op bij het festival Rencontres musicales de Champéry in Zwitserland.In februari 2019 is de cd After the Darkness uitgekomen, die bestaat uit werken van Joodse componisten wier levens verwoest waren in de Tweede Wereldoorlog door vervolging, moord of verbanning. Daarover is veel media-aandacht geweest via radio 4 in de programma’s Vrije Geluiden, Passaggio en de Spiegelzaal en daarnaast in het tv-programma VPRO Vrije Geluiden. Ook is de cd beloond met prachtige recensies uit binnen- en buitenland, waaronder van Gramophone, een beoordeling met een 10 in de Luister, een 5-sterren recensie in De Gelderlander, een 4-sterren recensie in BBC Music Magazine en was hij genomineerd voor de 2020 International Classical Music Awards in de categorie Chamber Music.Justyna en Miriam zijn beiden lid van het Residentie Orkest in Den Haag en Julia is een vooraanstaand altviooldocente aan verschillende conservatoria in Nederland.

Justyna Briefjes - viool

Justyna studeerde viool aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag bij Peter Brunt, Kees Hülsmann en Janet Krause. Naast het conservatorium studeerde zij twee jaar kunstgeschiedenis aan de Universiteit van Amsterdam en in 2004 rondde zij met succes de Academie van het Koninklijk Concertgebouworkest af.

Als gastaanvoerder speelde zij in diverse Nederlandse orkesten zoals het Nederlands Philharmonisch Orkest, Radio Kamer Filharmonie en het Nieuw Ensemble en sinds 2004 maakt zij deel uit van het Residentie Orkest; jarenlang als plaatsvervangend aanvoerder en sinds 1 januari 2021 als aanvoerder 2e violen.

Naast The Hague String Trio treedt zij regelmatig op met diverse kamermuziekensembles in de meest uiteenlopende bezettingen.

Zij volgde masterclasses bij Mauricio Fuks, Herman Krebbers en Alexander Kerr.

Justyna speelt op een viool uit 2019, gemaakt door Andrew Finnigan en Pia Klaembt in Bremen.

Julia Dinerstein - altviool

Julia begon met vioollessen bij Boris Dinerstein en studeerde vervolgens viool aan het Tchaikovsky Conservatorium bij Elizabeth Gilels en Andrei Korsakov, en altviool bij Mikhail Kugel aan het Conservatorium van Maastricht.

Julia is een veelgevraagd kamermusicus en is lid van The Hague String Trio en het Zemtsov altviool kwartet. Zij heeft op vele internationale muziekfestivals meegespeeld, zowel als solist en kamermusicus.

Julia is altviooldocent aan Codarts Rotterdam, Maastricht Conservatorium, Musica Mundi School (België), ARTEZ Conservatorium (Arnhem /Zwolle), Academie Muzikaal Talent (Utrecht) en docent viool/altviool aan het Hellendaal Muziekinstituut (Rotterdam).

Zij is een veelgevraagd docent bij zomerfestivals in Europa en heeft masterclasses over de hele wereld gegeven. Veel van Julia’s leerlingen en studenten zijn prijswinnaars in nationale en internationale concoursen.

Julia is 2e prijs winnares van het Beethoven Internationaal Altviool Concours (Oostenrijk).

Miriam Kirby - cello

Miriam Kirby studeerde bij Joan Dickson aan de jong talenten klas van de Royal College of Music, vervolgens bij Melissa Phelps aan de Guildhall School of Music and Drama, en daarnaast volgde ze privélessen bij William Pleeth. Zij voltooide haar opleiding bij Johannes Goritzki aan de Robert Schumann Hochschule in Düsseldorf met het behalen van het Solistendiploma.

In Engeland speelde Miriam in orkesten zoals het English Chamber Orchestra en het Royal Philharmonic Orchestra, en in Duitsland was zij plaatsvervangend aanvoerder van de Deutsche Kammerakademie van 1994 - 1998.

In Nederland speelde Miriam in Amsterdam Sinfonietta en op tournee met het Utrecht String Quartet. Sinds 1998 is zij vast lid van het Residentie Orkest in Den Haag.

Miriam bespeelt een Bronek Cison cello uit het jaar 1996, gebouwd in Chicago.