Programma woensdag 16 juni 2021

LIVESTREAM Lucia Swarts, cello, Geerten van de Wetering, piano/orgel; VROUWEN IN DE MUZIEK (II)

Programma VROUWEN IN DE MUZIEK (II)

Fanny Mendelssohn-Hensel (1805-1847)
Capriccio As-dur
Uit: Zwei Stücke für Violoncello und Klavier

Cécile Chaminade (1857-1944)
Prélude (op. 78, 1895)

Sofia Gubaidulina (1931)
Prelude nr. 3: con sordino – senza sordino
Uit: 10 Preludes for solo cello (1974)

Germaine Tailleferre (1892-1983)
Nocturne (1977)

Mel Bonis (1858-1937)
Sérénade (op. 46/1, 1899)

Praktische info

U kunt het concert via ons YouTube kanaal volgen.
Op basis van de huidige Corona maatregelen worden 50 bezoekers toeglaten tot het concert.
Zij kunnen reserveren via:

Lucia Swarts studeerde bij Anner Bijlsma aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag, waar ze in 1982 het diploma Uitvoerend Musicus behaalde. In haar eindexamenjaar maakte ze haar debuut in de Kleine Zaal van het Amsterdamse Concertgebouw als prijswinnaar in de serie New Vintage voor talentvolle jonge musici. Lucia_Swarts.jpgNaast haar vele solistische optredens heeft ze heeft zich toegelegd op het spelen van kamermuziek uit alle periodes van de muziekgeschiedenis en treedt op met musici als Leo van Doeselaar, Siebe Henstra, Michael Chance, Fred Jacobs en Jos van Immerseel. Ze is sinds 1983 eerste celliste in het Barokorkest van de Nederlandse Bachvereniging (http://www.bachvereniging.nl/) en speelt in het Residentie Bach Ensemble. Vanaf 1983 tot heden speelt en speelde ze mee met het Schoenberg en Asko/Schoenberg Ensemble. Lucia Swarts is hoofdvakdocente klassieke cello en barokcello aan het Koninklijk Conservatorium. De componiste Mayke Nas, ambassadeur van de Nederlandse muziek in 2019, droeg een compositie aan haar op.

Geerten van de Wetering (1985) studeerde orgel en improvisatie bij Jos van der Kooy en kerkmuziek en koordirectie bij Theo Goedhart aan het Koninklijk Conservatorium te Den Haag. Tevens studeerde hij politicologie aan de Universiteit Leiden. Na het behalen van zijn mastergraad orgel volgde hij een postgraduale aan de Universität der Musik in Wenen bij Roman Summereder (20e eeuwse muziek) en Peter Planyavsky (improvisatie). Daarnaast ontving hij lessen van Ansgar Wallenhorst (improvisatie) en Wiecher Mandemaker (koordirectie). Geerten is organist van de Kloosterkerk in Den Haag, dirigent van het Woerdens Kamerkoor en leidt met regelmaat projectkoren.geerten2018.jpg

Geerten maakt graag uitdagende en verrassende programmering. Zo maakte hij o.a. programma’s in combinatie met dans, elektronische muziek, film of kruisbestuivingen met andere muziekstijlen. Hedendaagse muziek en improvisatie zijn een belangrijk onderdeel van zijn spel. In 2018 won hij het Internationaal Improvisatieconcours Haarlem, eerder was hij finalist bij improvisatieconcoursen in Schlägl (O) en Westfalen (D). Hij brengt met regelmaat nieuwe werken in première: hij speelde o.a. premières van composities van Kate Moore, Klaas de Vries en Willem Boogman. In 2018 verscheen zijn eerste solo-cd, die in de pers enthousiast ontvangen werd. Sinds enige tijd heeft hij zich ook toegelegd op het componeren en arrangeren van muziek. Recent zijn enkele werken van hem uitgegeven.

Voor meer info zie www.geertenvandewetering.nl