Programma woensdag 15 september 2021

Het Stedelijk ensemble: Florencia Gómez & Thomas Reyna, dwarsfluit en Mariano Boglioli, fortepiano

  • Aanvangstijd: 12:45 uur
  • Locatie: Kloosterkerk

Programma 

Friederich Kuhlau (1786-1832)
Groot Trio voor piano en twee fluiten, Op.119
Allegro moderato, Adagio Patetico, Rondo Allegro


Franz & Carl Doppler ((1821-1883; 1825-1900)
Souvenir de Prague, Op.24
Allegro maestoso, Andante con moto, Poco lento, Presto, Romance, Allegretto, Allegro

Praktische info

U kunt het concert via ons YouTube kanaal volgen.
Op basis van de huidige Corona maatregelen heeft reserveren via de volgende link de voorkeur:
https://www.eventbrite.nl/e/tickets-pauzeconcerten-in-de-kloosterkerk-in-den-haag-157319343391

Ter plaatse aanmelden kan ook maar dan kan een plaats niet worden gegarandeerd.

Informatie over de uitvoerende(n)

Het Stedelijk Ensemble verkent de muzikale wereld van de laat-klassiek en romantische tijdperken. Het doel van Het Stedelijk Ensemble is om de historische uitvoeringspraktijk van de laat-klassieke en romantische tijdperken verder te ontwikkelen.

stedelijkensemble.jpg

 
Al vanaf jonge leeftijd begon Florencia Gómez met haar muzieklessen in Salta (Argentinië). Later vervolgde zij haar studie in Buenos Aires, waar ze werd uitgenodigd om mee te spelen met het Orquesta de la Universidad de Buenos Aires. Tijdens die periode volgde Florencia privé lessen bij Jorge de la Vega, de solist van het Orquesta Estable del Teatro Colón.
De ervaringen die zij opdeed tijdens het uitvoeren van oratoria, opera’s, en andere orkestrale werken, wakkerden haar passie aan voor oude muziek evenals haar interesse in het spelen op replica’s van historische instrumenten.

In 2006 werd Florencia toegelaten tot de net opgestarte Oude Muziek opleiding aan het Conservatorio Superior de Música de la Ciudad de Buenos Aires, Manuel de Falla. Zij was de eerste student van haar klas die afstudeerde (in 2011), en wie een officieel diploma in de Oude Muziek heeft behaald in Latijns Amerika.
In hetzelfde jaar was zij tevens de eerste traversospeler die de National Grant for Artist in the Music Especiality won, toegekend door de National Fund for the Arts in Argentinië. Dit fonds stelde haar in staat om zich door middel van privé lessen bij Juan Manuel Quintana, verder te verdiepen in de Franse barokmuziek.

Sinds 2012 woont Florencia in Den Haag (Nederland), waar zij haar studie Oude Muziek heeft voortgezet aan het Koninklijk Conservatorium. Zij volgde traversolessen bij Wilbert Hazelzet en Kate Clark, en heeft haar Bachelor- en Masterdiploma (2015, 2017) met goed gevolg afgesloten. Haar onderzoek getiteld “De karakters van de traverso” is beoordeeld met een “excellent” en is opgenomen in de Research Catalogue: een internationale databank voor artistiek onderzoek.
Florencia heeft deelgenomen aan masterclasses van Anne Freitag, Frank Theuns, Donna Agrell, Diana Baroni, Manfredo Kraemer, Rita Dams, Peter Kooij, Jill Feldman, Mieneke van der Velden, Kati Debrezeni, Christophe Rousset, Jacques Ogg, Frank de Bruine, en Michael Schmidt-Casdorff.

Als zzp’er is Florencia actief in kamermuziekensembles en orkesten. Zij heeft samengewerkt met onder andere het wereldbekende Orchestra of the Eighteenth Century, Apollo ensemble, Holland Baroque Society, en het Dutch Baroque Orchestra. Ook was Florencia eerste fluitist bij de mis in b-klein van J.S. Bach die werd uitgevoerd onder leiding van Ton
Koopman. Met orkest ging zij op tournee naar de Verenigde Staten en Nederland, en speelde onder andere in de Alice Tully Hall in New York City en de Grote Kerk in Den Haag dat is uitgezonden op de nationale televisie. Zij was eerste fluitist in 2018 bij Orpheus van Gluck met Wroclaw Baroque Orchestra. Ook was zij eerste fluitist bij het La Folia Barokorchester tijdens het Bachfest Leipzig in 2019.
Florencia heeft concerten gegeven in Europa en Amerika. Enkele voorbeelden van concerten waar zij aan heeft deelgenomen zijn: het Internationaal Kamermuziek Festival in Den Haag, The Early Music Festival of Boston (V.S.), Maastricht Musica Sacra Festival, Börzsony Barokk Napok, Bachfest Leipzig. Zij heeft samengewerkt met dirigenten als Reinbert de Leeuw, Barthold Kuijken, Daniël Reuss, Peter van Heyghen, John But, Marcus Creed, Robin Peter Müller, en anderen.
Haar nieuwsgierige aard zorgt ervoor dat Florencia actief op zoek gaat naar nieuwe uitdagingen die haar artistieke visie verrijken. Zo heeft zij samengewerkt met componist Ezequel Menalled voor deelname aan het Sounds of Silence Festival (2016) in Den Haag. Ook heeft zij meegewerkt aan de opnames van de film Barroco (Estanislao Buisel, 2013).

Florencia heeft, met dank aan het Kolnaar-Mulier Fonds, een Prins Bernhard Cultuurfondsbeurs toegekend gekregen.
Florencia was gevraagd zich als traversodocent te verbinden aan de Jong Talent Afdeling van het Koninklijk Conservatorium te Den Haag in 2017. Ook heeft zij masterclasses “Historische uitvoeringspraktijk voor de fluit” gegeven aan de studenten van de afdeling Art of Sound, en lezingen over muzikale iconografie verzorgt tijdens de Biber Immersion Project 2016 (op uitnodiging van Susan Williams), beiden vonden plaats op het Koninklijk Conservatorium.

​In 2019 is Florencia uitgenodigd om deel uit te maken van het Team Educatie van de Bachelorstudies van het Koninklijk Conservatorium. Het team, bestaande uit docenten Educatie van alle afdelingen binnen dit instituut, werkt samen aan de uitvoering en het verder ontwikkelen van de lessen Educatie binnen het Bachelor curriculum. Florencia geeft methodieklessen voor traversostudenten en groepslessen methodiek voor de houtblazers in de Bachelorstudie.

Florencia was verbonden als gastdocent voor traversolessen aan de Fontys Universiteit voor de Kunsten te Tilburg.

The Michigan born flutist Thomas Reyna holds diplomas in both modern and historical flute performance practices. He studied with Janet See and Paul Taub at Cornish College of the Arts in Seattle, Washington receiving his Bachelor of Music.
In 2016 he was awarded the Holland Scholarship by the Dutch Ministerie of Education, Culture, and Science to study in the Netherlands. Thomas received his Master of Music with an Early Music specialisation from the Koninklijk Conservatorium in Den Haag. He studied traverso under the tutelage of Kate Clark and Wilbert Hazelzet.

He can be heard playing throughout the Netherlands in chamber music emsembles and orchestras. He has collaborated with Das Neue Mannheimer Orchester, the Northern Consort, Stichting Barokconcerten Nederland, Barok Consort Musica Aeterna, Apollo Ensemble(NL), and Het Stedelijk Ensemble.
When not playing concerts Thomas teaches music lessons out of his private studio in Den Haag.

Mariano Boglioli is a harpsichord player based in The Netherlands. Born in Argentina, he began his musical education studying organ and piano with Marisa Gianni and Norma Scarafía, respectively. He continued at the Universidad Nacional de Rosario (piano and choir conducting), Universidad Nacional de La Plata (choir and orchestra conducting) and Conservatorio Manuel de Falla (harpsichord), beeing part of the first generation of students at the first early music department in Latin America. His teachers there were Jorge Lavista (harpsichord) and Federico Ciancio (basso continuo). He  moved to the Netherlands in 2012, where he finished his Master studies in harpsichord under the guide of Jacques Ogg and Patrick Ayrton. He participated actively in Master Classes by Luca Guglielmi, Dirk Boerner, Christophe Rousset, Kris Verhelst, Jordi Savall, Menno van Delft and Philippe Pierlot, among others.

During his student years in Argentina he was the harpsichord and organ player of the Coro y Orquesta de la Universidad de Buenos Aires, performing mostly baroque opera and oratorio. He also was part of some chamber groups, and he created the Ensemble Fiori Musicali, which he conducted from the keyboard.

​He has been part of renowned ensembles such as La Compañía de las Luces (Buenos Aires), conducted by Marcelo Birman,  specialized in baroque opera, including the recording of two CDs (David et Jonatas by M.A. Charpentier and Hipolyte et Aricie by J.P. Rameau). As a guest musician he performed several times with La Barroca del Suquía, baroque orchestra conducted by the violinist Manfredo Kraemer, either in orchestral projects as well as in chamber music concerts. He also participated in projects lead by Juan Manuel Quintana and Gabriel Garrido. He was invited to perform both as a soloist and as a chamber music player by the International Bach Festival of Gran Canaria (IBF), performing different programs with soloists and members of the Koninklijk Concertgebouworkest (Amsterdam), and members of the IBF Orchestra. He also collabotated with the ensemble Musica Temprana (The Netherlands), Orquesta Sinfónica de Rosario (Argentina), Orquesta Sinfónica de Córdoba (Argentina), Ensemble De Profundis (Uruguay), and many more.

He was hired by the Conservatorio Manuel de Falla from Buenos Aires to work as co-repetitor for the singing lessons of Beatriz Moruja, position he kept until he moved to the Netherlands in 2012. He is regularly invited by the Koninklijk Conservatorium Den Haag to accompany master classes and auditions.

​He was a founder member of the ensemble Radio Antiqua (The Netherlands), winners of the first prize in the Göttingen Chamber Music Competition (Germany, 2014) and selected for the Eeemerging program depending on the Festival d´Ambronay (France), being main members of the Academie baroque d´Ambronay 2015, conducted by Enrico Onofri. He was also part of the Ensemble Le Voci delle Grazie, also selected for the above mentioned program. He also co-founded the ensembles L´Armée des Amoureux and the ensemble La Pantomime, which is a harpsichord duett with Patricia Robaina, which expands for certain programs up to 8-10 members.

​With these and and other ensembles he performed in the following festivals: Pavia Barocca and Grandezze e Meraviglie (Italy), Innsbrucker Festwochen der Alten Musik (Austria), Göttingen International Haendel Festival (Gemany), Utrecht Early Music Festival and Grachten Festival (The Netherlands), Vivat Curlandia (Latvia), Música por los Caminos del Vino and Festival Camino de las Estancias (Argentina), Festival d´Ambronay (France), Seviqc Brežice Festival (Slovenia), among others.

​He combines his activities as a harpsichord and contiuo player, with teaching and choir conducting.

​He currently teaches piano at the Muziekakademie Den Haag.